Deel dit artikel
-

Consument ziet autodeeldiensten als alternatief voor autobezit

Een derde van de consumenten ziet het delen van auto’s en het gebruik van digitale platformen voor autodeeldiensten als een serieus alternatief voor eigen autobezit. De helft van de consumenten beschouwt autodeeldiensten als Uber, Didi en BlaBlaCar juist als aanvulling.

Dit blijkt uit het alweer zeventiende Cars Online rapport van Capgemini, Beyond the Car, een jaarlijks terugkerend onderzoek van Capgemini onder ruim 8.000 consumenten uit acht landen.

Uit dat rapport blijkt dat jongere autokopers (18-34 jaar) de autodeeldiensten vaker als aanvulling op het eigen autobezit beschouwen. Ook in China (77 procent) en India (63 procent) ligt dit percentage hoger.

De uitkomsten onderstrepen het belang voor autofabrikanten om te investeren in autodeeldiensten: twee derde van de respondenten geeft aan dat een automerk een belangrijke rol speelt in hun keuze voor een autodeeldienst. Daarmee zouden de autodeeldiensten een belangrijk onderdeel kunnen worden in de salescyclus van nieuwe auto’s.

Overigens merkt de auto-industrie maar weinig van de concurrentie. De autoverkoop zit wereldwijd in de lift. Wel zou die industrie de komende jaren sterk kunnen veranderen. Consumenten tonen steeds meer interesse in auto’s van technologiemerken: hoewel er nog geen concrete voorbeelden bekend zijn, is de geruchtenstroom over autolanceringen van Google en Apple blijkbaar voldoende om de bereidwilligheid onder consumenten om een auto van een technologiebedrijf te kopen te doen stijgen (van 49 naar 57 procent).

Consumenten blijven ook interesse tonen in zelfrijdende auto’s: 81 procent van de consumenten is bereid om extra te betalen voor auto’s die zijn uitgerust met functionaliteit op het gebied van zelfrijdend vermogen.

De vraag naar digitale showrooms blijft een uitdaging voor traditionele partijen. De consument geeft geïnteresseerd te zijn in virtuele presentatie van auto’s, live chats en video blogs van gebruikers.

De zorgen om de veiligheid nemen toe. In de vorige editie van Cars Online gaf slechts een derde van de consumenten aan zich zorgen te maken over de digitale veiligheid van hun auto, terwijl dit jaar twee derde van de respondenten zegt dat cyberveiligheid een belangrijke rol speelt in de keuze voor de aanschaf van een nieuwe auto.

Autodeelplatform ParkFlyRent maakte woensdag bekend dat het een crowdfundingcampagne via het Symbid platform is gestart om verdere expansie te financieren. Binnen 1 week is reeds meer dan 80.000 euro geïnvesteerd. ParkFlyRent is actief op Schiphol en Eindhoven Airport.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond