Consument zoekt houvast bij duurzaam online winkelen

Duurzaamheid speelt een grote rol bij online shoppen: bijna de helft van de consumenten houdt er rekening mee bij een online aankoop. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor 2025, uitgevoerd door Thuiswinkel.org en mede mogelijk gemaakt door DS Smith en Amazon. Het onderzoek onder ruim 5.000 Nederlandse consumenten laat zien dat communicatie en begeleiding vanuit webwinkels essentieel zijn.
47 procent van de consumenten geeft aan duurzaamheid mee te wegen bij een aankoop. Toch winnen prijs en kwaliteit vaak wanneer consumenten moeten kiezen.
Consumenten zien vooral duurzaamheidsvoordelen in het verbeteren van verpakkingen en bezorging. Opvallend is dat verpakken steeds belangrijker gevonden wordt. Waar vorig jaar nog 22 procent van de consumenten dit de belangrijkste manier vond om te verduurzamen, geeft nu 26 procent dit aan. Consumenten willen minder plastic en omverpakkingen en vragen om duidelijke recyclinginformatie. Ruim een derde geeft zelfs aan dat zij eerder terugkeren naar een webshop die gebruikmaakt van duurzame verpakkingen. Daarnaast staat een meerderheid positief tegenover het gebruik van herbruikbare verpakkingen.
Bezorgen blijkt ook een belangrijk element voor consumenten. Ze zien met name het belang van elektrische bezorging en bezorging per fiets. De laatste jaren is er al veel verbeterd in elektrisch bezorgen, zo werd in 2021 nog 20 procent van de pakketten elektrisch bezorgd, dat is in 2024 gestegen naar 82 procent.
Maar ook communicatie over de duurzaamste bezorgoptie is van belang, want over duurzamer bezorgen bestaan nog veel misverstanden bij consumenten. Veel consumenten denken bijvoorbeeld dat een afhaalpunt altijd duurzamer is. Dat is niet zo, een afhaalpunt is alleen duurzamer wanneer de consument er lopend of met de fiets heengaat.
Consumenten willen wel, maar hebben richting nodig, stelt Thuiswinkel.org vast. Het is aan de sector om helder te communiceren – van productinformatie tot retourbeleid en van verpakkingen tot bezorgopties.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond