Deel dit artikel
-

Consumenten krijgen geld terug voor bellen naar nepincassobureau

Consumenten die naar aanleiding van een valse factuur gebeld hebben met het betaalde informatienummer van nepincassobureau Corpus Justitia, krijgen hun belkosten terug. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag bekend gemaakt. In een tijdsbestek van 8 uur belden consumenten 4354 keer naar het nummer. Het totale schadebedrag is 22.000 euro.

Corpus Justitia verstuurde begin augustus 2013 valse incassobrieven. Bezorgde consumenten belden vervolgens het 0900-nummer van Corpus Justitia om te vragen om welke schuld het ging. Zij kregen nooit iemand aan de lijn en stonden soms 20 minuten in de wacht. Het informatienummer kostte 45 eurocent per minuut. ACM haalde het 0900-nummer in augustus al uit de lucht toen er bij het informatieloket voor consumenten ConsuWijzer signalen binnenkwamen over Corpus Justitia.

Door het ingrijpen van ACM hoeven consumenten hun telefoonaanbieder niet te betalen voor het bellen naar het informatienummer van Corpus Justitia. Telefoonaanbieders die de telefoonkosten al hebben geïnd, moeten die bedragen binnen twee maanden terugbetalen aan de gedupeerde consumenten.

De oplichters zijn overigens eerder dit jaar al aangehouden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond