Deel dit artikel
-

Consumenten meer databewust, zorgen over privacy dalen

De Global Privacy Monitor 2022, een in opdracht van GDMA (de koepelorganisatie van de Nederlandse branchevereniging DDMA) uitgevoerd onderzoek onder ruim 20.000 respondenten uit 16 landen wereldwijd, laat zien dat consumenten zich meer bewust zijn van hun rechten over het delen van persoonsgegevens. Tegelijkertijd dalen de zorgen over privacy en ziet de meerderheid het delen van data als essentieel onderdeel van de huidige maatschappij.

Hoewel de zorgen rondom online privacy nog groot zijn – wereldwijd 71 procent van de consumenten – is hier wel een dalende trend in zichtbaar. De meerderheid van de consumenten wereldwijd is het erover eens dat het delen van persoonlijke gegevens essentieel is voor de huidige maatschappij. Het is normaal geworden, men voelt zich inmiddels vrij comfortabel bij het delen van persoonlijke gegevens.

Bovendien is de groep die zich weinig tot helemaal geen zorgen maakt over online privacy en het delen van persoonlijke informatie door de tijd heen gegroeid, van 26% naar 31 procent. Transparantie is daarbij wel een cruciale voorwaarde: 77 procent van alle consumenten geeft aan dat ze het belangrijk vinden om te weten hoe gegevens worden verzameld en gebruikt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond