Deel dit artikel
-

Consumentenbestedingen via internet naar 1,24 miljard euro

Nederlandse consumenten kochten vorig jaar voor 1,24 miljard euro via internet. Een toename van 32 procent in vergelijking met 2002. Op de totale bestedingen binnen de retail groeide het online gedeelte van 1,2 tot 1,67 procent. Dit zeggen Thuiswinkel.org en Blauw Research.

De cijfers zijn afkomstig uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een periodiek terugkerend onderzoek naar de bestedingen van Nederlandse consumenten op internet. Voor het onderzoek put Blauw Research uit gegevens van de online winkels die bij Thuiswinkel.org zijn aangesloten. Deze gegevens worden aangevuld met een online en telefonisch consumentenonderzoek.

In de tweede helft van 2003 werd 662 miljoen euro omgezet, waarmee de totale bestedingen voor het gehele jaar op 1,24 miljard euro komen. Dat betekent een groei van 32 procent ten opzichte van 2002. Een van de aanjagers van de online consumentenbestedingen is de beschikbaarheid van breedband, aldus de onderzoekers. Consumenten zijn langer en vaker online, bovendien kan het bestellen sneller afgerond worden waarmee het gemak van bestellen via internet is toegenomen.

Op de totale bestedingen binnen retail had internet een aandeel van 1,67 procent, tegenover 1,2 procent in 2002. Thuiswinkel.org en Blauw halen onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek aan waaruit blijkt dat de detailhandelomzet in 2003 juist met 3 procent daalde.

Het aantal online kopers groeide met 15 procent in 2003; Nederland telt nu 3,4 miljoen kopers. In de tweede helft van het jaar kwam er een stevig aantal nieuwe online kopers bij. 600 duizend mensen kochten toen voor het eerst iets online, tegenover 295 duizend in de eerste helft van het jaar.

Gemiddeld gaven de online consumenten 364 euro uit in 2003, een toename van 14 procent in vergelijking met 2002, toen consumenten via internet gemiddeld 318 euro uitgaven. Deze stijging wordt volgens Thuiswinkel.org en Blauw veroorzaakt doordat mensen vaker reizen en duurdere producten (hardware) online kopen. Ook groeide het aantal keren dat online kopers iets bestelden, van 2,98 keer in 2002 tot 3,35 maal in 2003.

Het meeste geld wordt uitgegeven aan reizen, de omzet in dit segment bedroeg 520 miljoen euro (groei van 42 procent). Verder blijken consumentenelektronica, dvd’s en kleding in trek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond