Consumentenbond daagt Booking.com om miljard euro

De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims dagen Booking.com voor de rechter. De bemiddelaar in hotelkamers heeft consumenten jaren misleidt en te veel laten betalen. Dat willen de consumentenorganisaties terugvragen.
Het totale schadebedrag schatten de partijen op rond de 990 miljoen euro.
Iedereen die ooit via Booking.com een slaapplek huurde kan zich melden als belanghebbend in deze massaclaim tegen de Nederlandse boekingssite.
De Consumentenbond doet al jaren onderzoek naar Booking, dat op zijn beurt al in 2020 een tik op de vingers van de Europese Commissie kreeg. Sindsdien, zo luidt de aantijging, zijn de misleidende praktijken niet wezenlijk veranderd.
Ten grondslag een de schadeclaim liggen twee zaken: dark patters en het opleggen van prijspariteitsverplichtingen aan hotels.
De eerste gaat over misleidende berichtjes die de consumenten opjagen om snel te boeken (‘Nog maar 2 kamers beschikaar’, ‘Voor 95% volgeboekt’). De tweede gaat over machtsmisbruik richting hotels en het beperken van concurrentie.
Hotels die adverteren op Booking.com wordt namelijk contractueel verboden om op andere sites en apps lagere prijzen te vragen dan op Booking. Dus zelfs op zijn eigen site mag een hotel geen lager tarief vragen dan wat op Booking wordt getoond.
De bond en de claimstichting, die het zware juridische handwerk gaat doen, wijzen erop dat Booking.com sinds 2024 een poortwachtersfunctie onder artikel vijf van de Digital Markets Act. Dat artikel stelt dat poortwachters geen prijspariteitsverplichtingen mogen opleggen.
Een jaar geleden oordeelde het Europese Hof al in diezelfde lijn: “Met betrekking tot de brede pariteitsclausules moet in dit verband worden opgemerkt dat zij niet alleen de concurrentie tussen de verschillende hotelreserveringsplatformen kunnen beperken, maar ook het risico inhouden dat kleine en nieuwe platformen worden verdrongen.“
Consumenten hebben jaren te veel betaald en hotels zijn gehinderd in zich concurrerend te gedragen op een commerciële markt. De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims willen dat geld via de rechter terugvragen en eisen 990 miljoen euro. Een deel daarvan gaat naar de stichting voor diens werk, de rest naar de consumenten die zich meldden als belanghebbend.
De bond legt uit:
Booking laat via zijn PR-bureau weten: “Wij blijven het oneens met deze beweringen en zullen ons standpunt verdedigen.”
Foto: Giuseppe Milo (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond