Deel dit artikel
-

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de Tweede Kamer.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en de luchtvaartbranche hebben begin deze week een voucher gelanceerd voor reizigers van wie de vlucht niet door kan gaan vanwege corona.

Passagiers met een los vliegticket hebben bij een vluchtannulering normaal gesproken recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het betaalde ticket binnen zeven dagen.

De voucher is maximaal 12 maanden geldig. Passagiers kunnen na het verloop van de vouchers het ongebruikte deel uitbetaald krijgen.

Maar aan het voorgestelde voucher kleven volgens de Consumentenbond grote bezwaren. Bij faillissement wordt de voucher waardeloos. Het kan niet zo zijn dat een consument vrijwillig afstand doet van zijn rechten en vervolgens met lege handen komt te staan.

De Consumentenbond is ook niet tevreden over de termijn waarna reizigers alsnog de voucher kunnen omwisselen voor geld. Die is nu gesteld op 12 maanden. Een termijn van zes maanden zou logischer zijn.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

1 Reactie

Merra

Ik heb een aanbetaling gedaan voor een los vliegticket voor 28 mei.
Mij wordt verplicht de gehele reissom te betalen voor 16 april.
De reizen zijn geannuleerd tot 10 mei.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond