Deel dit artikel
-

Consumentenbond wil in gesprek met PostNL over klachten pakketbezorging (update)

De Consumentenbond wil met PostNL in gesprek over het enorme aantal klachten over pakketbezorging. Geen enkel ander bedrijf zorgt voor zoveel klachten als PostNL en dat moet anders, vindt de Consumentenbond.

Op Klachtenkompas, het online klachtenforum van de Consumentenbond, staat het bedrijf steevast bovenaan met het meeste aantal klachten. Ook in 2018 was PostNL weer lijstaanvoerder met ruim 4600 klachten.

Klagers zijn vooral ontevreden omdat hun pakketje kwijtraakte of niet bezorgd werd (18 procent) of omdat de bezorger ten onrechte aangeeft dat de ontvanger niet thuis is (16 procent).

Vooral de manier waarop PostNL omgaat met klachten leidt tot veel ergernis. PostNL wimpelt volgens de bond veel klagers af, onder andere door te zeggen dat alleen de verzender een klacht kan indienen.

Het bedrijf is wettelijk verplicht om ook voor ontvangers een goede klachtenregeling te hebben. Die kun je volgens de Consumentenbond niet zomaar afpoeieren door naar de verzender door te verwijzen.

Pakketbezorging leidt de laatste jaren tot steeds meer klachten. De laatste twee jaar is het aantal klachten zelfs verdubbeld. In 2016 zorgden DHL Parcel, DPD, GLS, PostNL, TNT en UPS voor meer dan 3400 klachten. Twee jaar later was dat aantal gestegen tot boven de 7000.

In 2018 ging 66 procent van de klachten over PostNL, een percentage dat past bij het geschatte marktaandeel. DHL is verantwoordelijk voor 23 procent en DPD voor 6 procent van de klachten.

PostNL zegt in een reactie dat 98 procent van de pakketten op de beloofde dag en ongeveer 80 procent van de pakketten binnen het verwachte tijdvak wordt bezorgd.

In 2018 bezorgde PostNL 251 miljoen pakketten en bij absolute metingen zoals op het Klachtenkompas voer je dan al snel onterecht de ranglijst aan, zegt het bedrijf.

‘Als je het aantal klachten afzet tegen wat PostNL dagelijks bezorgt, ontvangen we slechts op 0,06 procent van de 1000 pakketten een klacht. Iedere dag sturen we zo’n 5000 enquêtes uit om de tevredenheid onder ontvangers te meten en gemiddeld worden we daarin met een 8,5 gewaardeerd.’

Deel dit bericht

18 Reacties

Dennis

Is dit niet omdat PostNL de grootste en bekendste pakketbezorger is? Ikzelf heb geen slechte ervaringen met PostNL en ken echt niemand die geen slechte ervaring heeft met DHL.

En zit het probleem ‘m niet in het aannemen van nonchalante postbezorgers of de hoge werkdruk? Mijn vriendelijke PostNL bezorger deed laatst zijn beklag over de onmogelijke hoeveelheid pakketjes die hij op een dag moet bezorgen en was van plan te stoppen daardoor.

Nicko

De problemen komen door een combinatie van (te) slecht betaalde en ongemotiveerde werknemers die te grote hoeveelheid pakketten per dag moeten bezorgen.

Lisa

De bezorging van Post NL is prima, misschien is de manier van een klacht indienen bij het ene bedrijf makkelijker dan bij het andere.

Ik ken ook niemand die geen slechte ervaring heeft met DHL. Jammer dat je niet kunt kiezen wie je pakket bezorgt, anders zou ik nooit voor DHL kiezen.

Ricardo

Dit is ook de reden waarom wij zijn overgestapt van PostNL naar DHL als webwinkel.
Bij PostNL heerst een ware Fuck You mentaliteit, zelfs voor de verzenders.

Bij DHL gaat er ook weleens iets fout, maar als er iets fout gaat wordt het correct opgepakt en zo snel mogelijk opgelost.

Z.Eur

De meeste mensen hebben het geluk niet in aanraking te komen met de klachtenafdeling van PostNL omdat ze maar een paar pakketjes per jaar krijgen of misschien net wel die aardige postbode hebben.

Klachten worden botweg genegeerd of afgedaan met het excuus dat PostNL er echt niks aan kan doen.
Jarenlang pakketjes verstuurd maar regelmatig waren ze beschadigd of de inhoud was deels verdwenen.
Ook al kom je met bewijs, PostNL doet alsof er niets aan de hand is.
Had je maar die extra duurbetaalde verzekering moeten nemen!
De tarieven zijn om te huilen als je het vergelijkt met het buitenland (behalve Belgie dan misschien) en de ene na de andere service verdwijnt onder het mom van efficiency.
Misschien moeten ze bij PostNL gewoon naar 1 standaard postzegel van 35 euro voor alles. Lekker makkelijk, lekker efficient.
Kan een paarse broek bij PostNL weer een jaar vooruit met z’n marketinggeblaat.
PostNL is het schoolvoorbeeld van de trieste staat waarin ons landje verkeerd.
Terwijl de top zit de zakken volgraaid met de zelfbedachte prestatiebonussen, stort de onderkant langzaam in.
En wij de burgers zijn de dupe van het totaal gebrek aan concurrentie omdat politici denken nog een leuk baantje in de Raad van Bestuur te kunnen scoren na nu ‘carriere’ in de politiek.

Tunis

Van alle klachten zal waarschijnlijk meer dan helft van de klachten van mensen die het pakketje niet op tijd hebben geleverd. PostNL is en blijft verreweg de beste verzenden!

Bert

@Ricardo: Ik vind klachtafhandeling als verkoper juist prima, maar heb wel MyParcel tussen mij en PostNL inzitten. Die hebben hele goede service.

Tjibbe

Het is 0,6 op de duizend pakketten of 0,06% van de pakketten.

0,06% van de 1000 Pakketten is verwarrend.

Siep

Hartelijk dank voor uw bericht. Hieruit begrijp ik dat uw zendingen onbeheerd zijn achtergelaten en nu niet vindbaar zijn. Ik kan me indenken dat u hier niet blij mee bent en een passende oplossing wenst. Mijn welgemeende excuses voor het ontstane ongemak.

Is uw pakket kwijt? Dan is het belangrijk dat u als ontvanger contact opneemt met de afzender. De afzender kan op onderstaande pagina’s bekijken wat hij/zij kan doen. – Pakket niet bezorgd
Aansprakelijkheid voor gevolgschade is dan ook uitgesloten volgens de Algemene Voorwaarden. U heeft dus geen recht op een schadevergoeding vanuit Post NL.

Coppes Hoorzorg

Uit frustratie post ik hier maar een bericht om mijn onvrede te uiten over PostNL. Als audicienszaak hebben wij zeer veel te maken met de eenvoudige brievenbuspakketjes. Wij zijn zowel verzender als ontvanger. Het gaat om zo’n 10-15 pakketjes per week. De afgelopen maanden ervaren wij een forse toename wat betreft vertragingen. In sommige gevallen hebben we het hier om zelfs 14 dagen. Het gemiddelde zal rond de 7 dagen liggen.

PostNL geeft aan dat ruim 98% op de beloofde dag aan komt.Wanneer ik een berekening er op los zou laten zou PostNL onder de 50% scoren.Een behoorlijk verschil.

Het meest spijtig is dat de afgelopen weken er meerdere pakketten gewoon spoorloos raken. Wij hebben daarom ook besloten volledig van PostNL af te stappen en over te gaan op nachtpost van PS-koeriers. Helaas is niet ieder bedrijf waarmee wij werken erbij aangesloten, maar onze ervaring tot nu toe is dat we netjes alle pakketjes op tijd geleverd krijgen. Overigens geldt dit ook voor UPS, je betaald wat meer, maar krijgt waar voor je geld.

Stan

A.U.B nooit meer iets bestellen en laten bezorgen door postNL wat een kut gedrijf levertijd klopt nooit klachten service is zwaar klote en als ze er zelf niet uitkomen hangen ze gewoon de horen erop en ze schuiven alle klachten af naar het bedrijf waar je hebt besteld en ze nemen zelf nergens hun verantwoordelijkheid voor de klachten service mag blij zijn dat je mensen nog niet door de telefoon kunt kreken anders had ik ze toch er doorheen getrokken en flink toegetakeld wat ik kleren kut bedrijf het liefst zou ik een grote bom op het hele bedrijf willen laten vallen ik ben zo klaar met postNL er zou echt eens iemand moeten zijn die daar de boel verbouwd en kort en klein slaat.

Voor postNL de tip verander in jullie service lever optijd en zorg voor een beter klachtenbehandeling neem zelf jullie verantwoordelijkheid niet meer afschuiven op andere

Wil

PostNL heeft kans gezien om in 1 week 2 pakjes van mij kwijt te raken. En dat terwijl hun app vermeldt dat ze succesvol zijn bezorgd. Nou, niet bij mij in ieder geval. Als je belt krijgt je ook geen voet aan de grond. Ze noteren het als een interne klacht en verder hoor je er niets meer van. Zeer frustrerend!

Dave

PostNL maakt een scan van brievenbus pakket staat een datum bij van 7sept het is nu 14 sept

Nog steeds geen brievenbus pakketje

Klacht ingediend bij PostNL en die zegt je vraag maar of ze het pakketje opnieuw opsturen

Dus het pakketje is van 7sept in bezit van PostNL (PostNL weet niet waar het pakje is)en PostNL heeft en neemt geen verantwoording.

En steekt zijn kop in het zand, als dit nu de eerste keer is dat een pakje weg is, kan een keer gebeuren, kom dan met een GOEDE OPLOSSING!!!!

Ze moeten de postzegel zo duur maken dat niemand meer gebruik wil maken van PostNL lost het probleem van zelf op!!

Shira

Ik heb dinsdag 1-10 2019 van 13.00 uur tot 22.00 uur met een stoel voor de raam gezeten. Iets over 22:00 stond er een melding excuses voor de vertraging de bezorger komt zo snel mogelijk. Nog geen 5 min later staat er een melding we hebben u gemist en komen een andere keer terug. Er is geen kaartje achter gelaten en er is ook nooit een postbezorg bis in de straat gekomen. Nu is de bezorger nooit geweest. Ik vindt dit liegen in eerste instantie liegt hij hier over want er is geen kaartje achter gelaten na drie keer in de brievenbus te hebben gekeken. Ik ben vanaf 13:00 uur de deur niet uit gegaan omdat de pakket eerst stond tussen 14:00-22:00 uur later werd het 20:00-22:00 maat omdat ik het pakket niet mis wilde lopen zit ik letterlijk al de hele avond voor het raam te wachten. Ik ben hier woest over en dit is niet de eerste keer dat ik hier een klacht over indien. Ik moet mijn afspraken allemaal hier voor afzeggen om vervolgens opgelicht te worden. Ik wil het pakket nu hebben de bezorger is niet voor niets betaald om de pakket vandaag te leveren. Ik vind dat geen stijl. Helaas zijn wij de dupe ervan..

jip

Persoonlijk bezorgd postNL bijna nooit weaar ik woon. ik woon op de rand van de veluwe, en ik erger mij er kapot aan dat mijn pakket bijna altijd dagen tot weken vertraagd is. elke keer zal die de volgende dag langskomen, maar nee hoor. of hij is onterecht afgeleverd, of hij blijft maar dagen en dagen vertraagd worden. ik denk dat de postNL bezorgers gewoon geen zin hebben om hier naar toe te rijden. wanneer ik een pakketje via DHL laat bezorgen, word het pakket de volgende dag vóór de geschatte bezorgtijd geleverd. persoonlijk kies ik dan liever voor DHL, alleen bijna alle nederlandse bedrijven kiezen voor postNL en niks anders…

Teigeler

Ik kreeg gisteravond bericht dat er op 18-10-19 een pakje zou komen tussen 14:00 en 16:30 uur en zit te wachten en daar kom hij, maar geen pakje voor mij kijk op de app en hebben ze het veranderd naar 19-10-19 om 14:00 en 16:30 uur.
Dus zit nu dan 2 dagen te wachten, ze denken zeker dat we niets anders te doen hebben van mij mag PostNL naar de kloten gaan en wel heel snel ook.

Amy

Ik verkoop kalenders op A4 formaat en verzend deze als pakket omdat hij niet door de brievenbus past. Nu heb ik helaas al van meerdere klanten gehoord dat deze gewoon door de brievenbus word gestopt.

1. Daardoor zijn er al minimaal 10 klanten ontevreden ivm een beschadigde kalender.
2. Waarom betaal ik pakketkosten als hij toch door een brievenbus word geduwd.

Nu maar heel groot op elke envelop zetten: NIET DOOR DE BRIEVENBUS!!

Kijken of ze het dan wel snappen.

Loes - POST NL

Op 21-10 -2019, zou ik een pakketje ontvangen. Het pakketje zou tussen 17.50 en 18.50 bezorgd worden. Om 15.10 een email dat de bezorger mij niet thuis trof. Maar ik was die tijd wel thuis, want ik lag met hersenschudding op bed en er was bezoek. Tevens heb ik een hond die flink aanslaat als er gebeld wordt. Klantenservice gebeld, heel vervelend allemaal, maar ze konden er niet veel aandoen, maar men zou de klacht doorsturen. Of dat wordt gedaan…..
Het meeste waar ik boos om ben is, dat er gelogen wordt, dat er iets is bezorgd, maar niet zijn geweest

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond