Deel dit artikel
-

Consumentenbond tikt Riverty en Klarna op de vingers

De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden met het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De twee krijgen een publieke reprimande.

Klanten worden namelijk onverwacht geconfronteerd met incassokosten. Of rekeningen lopen op doordat bestelde producten niet kunnen worden teruggestuurd. Dat laatste is met name aan de hand bij schimmige webwinkels die Klarna gebruiken.

Bij Riverty richten de klachten zich met name op onverwachte kosten. “Klanten die hun rekening niet op tijd betalen, klagen dat zij geen betalingsherinneringen of aanmaningen krijgen. Zij worden meteen geconfronteerd met een zogenaamde vierde herinneringsbrief waarbij incassokosten worden gerekend.”

De Consumentenbond heeft het formele gelijk aan zijn zijde, want sinds 31 oktober geldt een nieuwe Europese gedragscode. Die stelt dat achterafbetaaldiensten eerlijker, transparanter en proactiever moeten handelen. Deze code is tot stand gekomen op initiatief van Billink en In3 en nota bene Klarna en Riverty.

Daarnaast is in oktober de nieuwe Richtlijn Consumentenkrediet aangenomen, die later wordt omgezet in wetgeving.

Deel dit bericht

3 Reacties

Gerben de Wit

In principe is achteraf betalen voor de consument kosteloos. Bij te laat betalen worden kosten in rekening gebracht, maar dat gebeurt in iedere branche van sportverenigingen tot (tijdschrift)abonnementen en energierekeningen. Niks vreemds aan toch?

Heutz

problemen met klarna omdat geretourneerde artikelen op defaktuur aanmaning staan.
incassi bueau reageert nergens oo

Wilma

Bestelling volledig teruggestuurd, krijg voortdurend mails van Klarna dat ik alsnog een resterend bedrag moet betalen terwijl ik bewijs heb opgestuurd dat de webwinkel in dit geval Marshmellowflops, deze terug hebben ontvangen. Webwinkel geeft blijkbaar aan Klarna door dat ze niets ontvangen hebben.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond