Deel dit artikel
-

Consumentenbond: veel zoekresultaten laten te wensen over

Vier van de dertien zoekmachines die gebruikt worden laten een flinke steek vallen en één zoekmachine presteert in ronduit alle zoekcategorieën slecht. Dat concludeert de Consumentenbond na een onderzoek naar dertien zoekmachines. Vooral Zoek.nl laat het afweten, constateert de bond.

De Consumentenbond heeft de (op Nederland gerichte) zoekmachines Altavista, Excite, Google, Hotbot, Ilse, Ixquick, Lycos, MSN, Track, Vinden.nl, Voelspriet, Vivisimo en Zoek.nl onderzocht. Vooral de zoekmachines Excite, Ilse, Ixquick, Lycos scoren onder de maat. Zoek.nl deed het  het allerslechtst.

De zoekmachines, Track, Voelspriet en Vivisimo scoren volgens de bond wel goed. Ze zijn snel, geven voldoende zoekresultaten in alle categorieën en hebben niet te veel of helemaal geen reclame op hun site. De zoekmachine van Google stak met kop en schouders boven de rest uit. Als enige nadeel wordt genoemd dat de Nederlandstalige zoekmachine minder goede resultaten geeft dan de Engelstalige.

De zoekmachines die slecht scoorden, hadden met name moeite met actuele en themazoekvragen, stelt de bond. De sites die steken lieten vallen, leverden ook veel gesponsorde links op als zoekresultaat. Zo is het bij Zoek.nl onmogelijk om een betrouwbaar resultaat te krijgen als de consument naar bijvoorbeeld ‘dvd’ zoekt. De eerste pagina met zoekresultaten bevat namelijk alleen informatie van adverteerders, zo klaagt de bond.

“Bij MSN, Vinden.nl en Zoek.nl is de scheiding tussen tussen commercie en 'echte'  zoekresultaten flinterdun,” schrijft de bond.

De Consumentenbond voerde in vijf categorieën vragen in. Onderzoeksvragen zoals:  “wat was het zwembadincident tijdens de olympische spelen” Feitvragen zoals: “waar is de videoclip van 'The Eagles' met het nummer  'Hotel California' verkrijgbaar. Actuele vragen met als trefwoorden 'ontploffende batterijen Nokia'. Themavragen waarbij de Consumentenbond informatie zocht over ondermeer 'niet-kraakbare fietssloten,' en gerichte vragen.

De resultaten wisselden sterk: Ilse scoorde volgens de Consumentenbond slecht in drie van de vijf vraagcategorieën. Excite deed het slecht bij de actuele zoekvragen. Lycos haalde een onvoldoende bij de themavragen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond