Deel dit artikel
-

Consumentenbond waarschuwt voor dubieuze kortingscodes

De Consumentenbond waarschuwt voor de Eco Dienst Online, een bedrijf dat exclusieve kortingscodes verkoopt. Consumenten klagen over agressieve verkoopmethoden en onterechte incasso’s.

Eco Dienst Online benadert consumenten telefonisch met een aanbieding om voor 69,95 euro een jaar lang toegang te krijgen tot exclusieve kortingen die op een afgeschermd deel van hun website staan.

Net als veel andere bedrijven die dergelijke diensten verkopen, probeert Eco Dienst Online met behulp van bandopnames van telefoongesprekken consumenten onder druk te zetten om toch te betalen. Ook schuwt het bedrijf niet om ten onrechte incassoprocedures op te starten.

De Consumentenbond raadt consumenten aan absoluut niet te betalen, ook niet onder protest, omdat ze hun geld dan waarschijnlijk nooit meer terugzien. Klachten over Eco Dienst Online zijn te lezen op Klachtenkompas.nl, het klachtenforum van de Consumentenbond.

Deel dit bericht

7 Reacties

Joost

Deze waarschuwing is een beetje van toepassing op zo goed als alle kortingscode-sites toch? Het gaat ze alleen maar om de klik (en dus de cookie te kunnen plaatsen) en zo de sale binnen te hengelen. Zelfs webwinkels die geen kortingscodes verspreiden, worden getoond op de bekende kortingscode-sites alsof er een kortingscode beschikbaar is, puur en alleen om te zorgen dat de bezoeker op de link klikt waarna er beloofd wordt dat er een kortingscode zal verschijnen. Pure misleiding!

M.

@ Joost, met als essentieel verschil dat déze partij de consument direct benadeeld door allerlei malafide praktijken toe te passen; terwijl ‘normale’ kortingscode websites hooguit een affiliate-commissie van de adverteerder opstrijken (en het een bewuste keus van de adverteerder was om dit type affiliate toe te laten).

J.

@M.
Joost heeft helemaal gelijk. Kortingscode websites moeten ze snel opdoeken. Bedrijven kunnen beter een eigen kortingscode pagina maken.

Kortingscode websites werken bovendien op basis van cloaking. Je klikt op een link, er openen 2 url’s. één die de code laat zien en een andere waarbij je direct doorgeschakeld wordt naar de betreffende website. Puur en alleen met één doel: het plaatsen van de cookie. Onbegrijpelijk dat zoekmachines dit toestaan.

M.

@J.

Je hebt helemaal gelijk.
Echter, het staat adverteerders vrij om wél of géén kortingscode websites toe te laten in hun affiliate programma’s; dat is heel simpel in te stellen. Daar valt of staat het hele bestaansrecht van die websites mee. De adverteerders doen dit dus (indirect) zelf.

Er bestaan overigens argumenten om wél samen te werken met deze sites. Door onder meer promotiecodes via mail en homepage posities te communiceren worden ook consumenten vóórin de customer journey bereikt; waardoor waarde wordt toegevoegd. Het grootste deel van de aangebrachte sales zal echter afkomstig blijven van situaties waarbij achterin de customer journey sales worden ‘weggekaapt’ doordat zoekende consumenten cookies oplopen in hun zoektocht naar coupons.

Dit laatste kan overigens, vanuit oogpunt van de adverteerder, goed worden voorkomen door bijvoorbeeld shopping cart freeze scripts te implementeren in salesfunnels.

J.

@M.
Goede argumentatie inderdaad en extra uitleg, dankjewel.

Het is ook wel een stukje angst bij ondernemers misschien. Bang om misschien bezoekers te verliezen. Wanneer een webshop een eigen pagina heeft dan zal deze vrijwel altijd hoger scoren in de zoekmachines dan kortingscode pagina’s zelf. Is het daarmee naast angst ook een stukje gemakzucht van ondernemers om niet zo’n eigen pagina te maken?

Persoonlijk vind ik dat Coolblue het het beste doet. Gewoon geen kortingscodes of belachelijke acties zoals 21% BTW vrij zoals bij de MediaMarkt, maar gewoon goede service, daar heb je als consument veel meer aan.

Jochem - Imbull

Wat een stemmingmakerij en belachelijke titel: dit zijn callcenters en die callcenters vol met oplichters binden zich niet aan 1 merknaam ( bijv. Eco dienst online) of aan 1 methodiek (bijv kortingscodes), ze bellen mensen op slijten een belachelijk abonnement waar enkele consumenten vervolgens intrappen. Het kan net zo goed ‘ Emerce dienst online’ heten.. als men er maar intrapt..

Aangezien kortingscodes ongelovelijk populair zijn en meer gebruikt worden dan ooit tevoren is dat bij de oplichters nu een relatief populaire methodiek. Ze gebruiken echter van alles, dus eco dienst online uitlichten is redelijk naïef.

Professionele kortingssites hoef je overigens als consument nooit voor te betalen.

Richard

Deze zijn vergelijkbaar met Cadeaucashback en andere dubieuze sites. Advies van Consumentenwijzer.nl is om een bezwaar te sturen omdat er altijd een schriftelijke overeenkomst moet zijn voor een abonnementsdienst. Daarnaast werken de merken/webwinkels die genoemd worden op hun sites helemaal niet samen met deze bedrijven. Betalen hoeft niet, en dreigementen zijn loze woorden. Hopelijk wordt hier snel en hard tegenop getreden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond