Deel dit artikel
-

Consumentengedrag Europese internetters in database

Het bedrijf voor precison marketing Claritas , een onderdeel van VNU, gaat samen met het Amerikaanse Naviant een Europese database opzetten met gegevens over 20 miljoen internetters. Adverteerders en marketeers kunnen via deze database informatie opvragen om campagnes op specifieke doelgroepen te richten. De bedrijven hebben hiervoor een joint-venture opgezet.

Claritas bestaat sinds 1995 en heeft sindsdien in Nederland en negen andere Europese landen een database opgezet met consumentengegevens van internetters. Informatie die erin opgenomen is bestaat uit demografische gegevens, koopgedrag en levensstijl. De gegevens zijn verkregen uit vragenlijsten en onderzoeken.

De grootste database in de Verenigde Staten op het gebied van consumentengedrag is in handen van Naviant Marketing Solutions. Naviant bouwde de database op door het verzamelen van online registraties van software- en hardwareproducten. Mensen kunnen dan aangeven of ze informatie van andere partijen willen ontvangen. In het zogenoemde High-Tech Household File (HTHF) van Naviant zijn veel van deze persoonsgegevens verzameld.

De joint-venture die beide bedrijven nu zijn gestart zal een hoofdkantoor krijgen in Londen. Doel is om al eind dit jaar van start te gaan, uiteindelijk zullen er vestigingen komen in Engeland, Frankrijk en Duitsland. Naviant Europe, zoals het bedrijf zal gaan heten, zal niet alleen one-to-one marketing-oplossingen bieden voor internet, maar ook precisiemarketing aanbieden voor 'offline' campagnes. De beide partijen verwachten dat de Europese database volgend jaar de gegevens van 800 duizend internetgebruikers zal bevatten, in 2005 moeten er de gegevens in opgenomen zijn van 20 miljoen internetters.

Deel dit bericht

3 Reacties

Bas Paumen

Een te verwachten ontwikkeling, alleen vraag ik me nu of hoe een derde partij als VNU wel in staat is om consument-internet gegevens te vermarketen terwijl andere platformen die persoonsgegevens verzamelen zoals portals en e-commerce sites nog steeds geen business model kunnen bouwen op het overdragen van hun kennis van de klant aan derden.Zeker met een uitgebreide wet op de persoonsregistratie ben ik erg benieuwd hoe je een one-to-one oplossing in de markt kunt zetten wanneer je geen directe link kunt maken tussen de persoon, zijn demografische gegevens en zijn internet gedrag. Naar mijn mening kan je de database die wordt opgebouwd dan ook alleen gebruiken voor het definiëren van communities.

Arne Maas

Wat ik jammer vind aan dit soort initiatieven is dat ik als consument er niets wijzer van word. Claritas gaat geld verdienen aan MIJN informatie. Het enige voordeel wat ik heb is dat ik (hopelijk) in de juiste doelgroep wordt geplaatst en op grond daarvan allerlei informatie over me krijg uitgestort.Waar ik op zit te wachten is dat ik zelf bepaal welke informatie ik wanneer krijg. Als ik deze week door de marketeer van Sony in de doelgroep van MP3-spelers wordt geplaatst krijg ik allerlei rommel over me uitgestort waar ik nu niet op zit te wachten. En daar krijgt Claritas nog geld voor ook. Ik wil info krijgen van Sony als ik daar om vraag, en ik wil dat Sony mij betaalt voor het feit dat ze met mij MOGEN communiceren.Verder vraag ik mij af hoe relevant mijn surfgedrag is voor doelgroepbepaling: ik surf me wezenloos, ook naar sites waar ik al snel concludeer dat ik daar niets te zoeken heb. Ben benieuwd hoe Claritas daar mee om gaat. Arne Maas

Marc Janssen

Bas Paumen schrijft: "[Ik] ben erg benieuwd hoe je een one-to-one oplossing in de markt kunt zetten wanneer je geen directe link kunt maken tussen de persoon, zijn demografische gegevens en zijn internet gedrag." Dit is een interessant misverstand, voortkomend uit de vermeende complexiteit van analyses onderliggend aan 1-op-1 marketing. Waar het namelijk meer om gaat is de relaties TUSSEN producten leggen (door de data in de verkoop-database te analyseren) dan de relatie tussen product en sociale demografie. Concreter? Als eenmaal in de database bekend is dat de producten X, Y en Z vaak samen afgenomen worden (een zgn. 'productcluster') en er dient zich (on- of offline) een eindgebruiker aan die product X afneemt, dan is het omwille van kruisverkoop aan te bevelen ook producten Y en Z aan te bieden. Deze logica is onderliggend aan sites zoals Amazon. Eventueel kunnen de clusters in relatie gebracht worden met (verschillende) URLs, zodat een effectief marketing-communicatie kanaal kan worden gevonden. Ergo, de relatie sociale demografie en koopgedrag komt niet eens aan bod. De registratiekamer heeft met voorgestelde analyse geen moeite, vooral omdat de naar de persoon te herleiden gegevens (NAW e.d.) niet eens in de database en de analyses betrokken hoeven te worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond