Deel dit artikel
-

Consumentenorganisaties roepen op tot betere bescherming consumentenrechten bij AI

Consumentenorganisaties in de EU en de VS roepen op om consumentenrechten centraal te stellen bij de ontwikkeling en implementatie van AI (artificiële intelligentie) en generatieve AI. De organisaties vragen toezichthouders en beleidsmakers in hun land om actie te ondernemen. De Consumentenbond richt haar oproep aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en staatssecretaris Van Huffelen (Digitalisering).

Aanleiding voor de oproep is een publicatie van de Noorse consumentenorganisatie Forbrukkeradet (NCC). Dit rapport: ‘Ghost in the machine - Addressing the consumer harms of generative AI’, beschrijft de belangrijkste risico's van generatieve AI voor consumenten, bijvoorbeeld voor hun veiligheid en privacy. Maar het zet ook uiteen hoe generatieve AI misleiding, manipulatie, discriminatie, fraude en desinformatie kan vergroten.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!