Deel dit artikel
-

Contentleverancier Infostrada ontvangt miljoenen investering

Sport informatie-provider Infostrada heeft twee aandelenpaketten van acht procent verkocht aan de investeerders NetSpark Ventures en Newconomy . Het Nederlandse bedrijf hoopt hiermee sneller te kunnen groeien. Bij Infostrada weken negentig mensen. Nu wordt gekeken of een beursgang voor 2002 mogelijk is.

Infostrada is een leverancier van sportcontent. " Onze sportinformatiediensten leveren we aan mediabedrijven en zijn toepasbaar op diverse platforms", zegt oprichter Philip Hennemann. "Nu betreft het Internet, RTV en WAP, morgen I-mode en UMTS en overmorgen Digitale TV."

Netspark Ventures is een nieuwe investeringsmaatschappij van Sander Zondag en Alexander van Rossum. Zondag: "We investeren in Internetbedrijven die al enige tijd draaien, en waar we dus een groei mee kunnen doormaken." De investeerder wil een bedrag tussen de 250.000 en de vijf miljoen euro in ieder project stoppen.
Dit is de eerste investering van Netspark. "We waren hier al een tijdje mee bezig; via Willem van Kooten, die ook in het bedrijf investeert, kwamen we met hen in contact", zegt Zondag. Omdat de benodigde investering groter moest worden dan geraamd, is Newconomy om de hoek komen kijken. Zondag stond zelf aan de wieg van Newconomy, toen nog Icom geheten.

Uit die samenwerking kan ook geconcludeerd worden dat de investering de vijf miljoen euro overtreft. De partijen willen echter geen mededelingen doen over het exacte bedrag.

Het geld zal in ieder geval aangewend worden om meer verkoop-personeel aan te trekken. Nu zijn er vier verkopers in dienst die de content van Infostrada aan de man brengen, binnenkort moeten er in andere landen ook verkoopteams komen, zegt Zondag. Ook zullen de diensten van het bedrijf utgebreid worden. "We willen Infostrada over twee jaar naar de beurs brengen, maar wat ons betreft gebeurt dat al eerder."
Zeventig procent van de omzet wordt nu nog behaald in Nederland, zegt oprichter Hennemann. "Maar de buitenlandse afzet groeit momenteel het hardst." De verkoopteams werken nu vanuit Zwitserland en Nederland. "Op zich gaat dat goed; grote klanten in Europa zijn van daaruit prima te bedienen. In de B2B-markt is het aantal klanten nu eenmaal geringer dan in de B2C-markt, dat maakt het overzichtelijker."

Infostrada Sports is in november 1995 begonnen als producent van multimedia CD-roms over voetbal en wielrennen. Tegenwoordig biedt het bedrijf wereldwijd digitaal sportinformatie aan over meer dan 50 sporten aan websites, WAP-providers, kranten, tijdschriften, radio- en televisiestations, evenementen, sportbonden en sportsponsors. Er staan kantoren in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Tot de klantenkring behoren ondermeer FIFA, Sydney2000 (SOCOG), Canal+, alle landelijke dagbladen, Sportweek, Weekbladpers en Adidas.

Deel dit bericht

1 Reactie

M. Talsma

Deze jongens hebben het goed gezien!….Alles draait tenslotte om content en dat is zometeen (als het nu al niet is) het hart van de e-business. Natuurlijk zal er dan wel gezorgd dienen te worden voor de juiste systemen voor het management van deze content.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond