Deel dit artikel
-

Conversie attributie affiliates gaat op de schop

Affiliates staan steeds meer open voor andere beloningsmodellen. Ook in 2013 zal een belangrijk deel van affiliate marketing nog voornamelijk gebaseerd zijn op ‘last cookie counts’, maar het model staat onder druk.

De meningen zijn verdeeld over de meest eerlijke vorm van conversie attributie. Een kleine meerderheid van de Nederlandse affiliate marketeers gaf eerder dit jaar aan een voorkeur te hebben voor het traditionele model, waarbij de laatste klik de beloning ontvangt. Maar de tijden veranderen, zo vertelden Simon Hofmeister en Jesse Le Grand van Zanox/ManM4N. Beiden presenteerden gisteren op de Affiliate Dag in Utrecht de tien belangrijkste trends in performance marketing.

Hofmeister pleitte voor het delen van gebruikersdata door mediabureaus, adverteerders en affiliatenetwerken. Dat gebeurt in Engeland al volop en in Nederland begint dat ook te komen. “Met nieuwe inzichten kunnen we ook de beloningsmodellen verbeteren.”

De laatste tijd wordt namelijk serieus gekeken naar de conversie attributie en de zogenoemde customer journey. Oftewel: Hoe dragen bezoekers bij aan de omzet? “Last cookie counts worden minder belangrijk”, aldus Hofmeister. “De beloning zal in de toekomst op basis van gedetailleerde data beter verdeeld kunnen worden onder partijen die meehelpen bezoekersverkeer te genereren. Niet langer zal alleen het slimste jongetje van de klas beloond worden. Je moet meer naar de waarde van klanten kijken. Klanten die vaak op je site terugkeren kunnen waardevol zijn.”

Er zijn meer trends. Mobiel wordt steeds belangrijker, maar affiliatenetwerken die zich specifiek op mobiel richten zijn nog op de vingers van een hand te tellen. Hofmeister verwees daar vergelijkingsapps en scanapps die klanten naar specifieke winkels verwijzen. “Je zult ook steeds meer combinaties zien van online en offlinemodellen, waarbij retail naar online verwijst en vice versa. Draadloos betalen via NFC zou voor een doorbraak kunnen zorgen, maar zover zijn we nog niet.”

Het umfelt verandert ook. Uitgevers worden professioneler. Ze positioneren zich meer als merk en doen steeds vaker aan tv en printreclame. “De groten worden in de toekomst nog groter.”

Om die reden gaan affiliatenetwerken steeds meer diensten aanbieden, zoals methoden waarmee uitgevers van websites datafeeds kunnen optimaliseren. De affiliatemarketeer wordt meer en meer een SEO-adviseur of helpt hem een mobiele landingssite te ontwikkelen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Stijn Kruijssen

Kijken naar customer journey en ‘wie voegt waarde toe’ lijkt me een uitstekend uitgangspunt, maar ik ben heel benieuwd hoe de uitwerking hiervan in de praktijk gaat uitpakken.

In feite is die customer journey voor elke bestelling anders. Hoe je dat gaat managen en in praktijk brengen als het gaat om affiliate marketing, lijkt me echt een behoorlijke uitdaging.

In de UK zijn ze een stuk verder, maar ik ben benieuwd wat ze daar al CONCREET aan beloningen voor affiliates doen. Of zijn ze ook daar nog in het data verzamelen stadium?

Liesbeth Coopmans

Hi Stijn!
Die zijn er zeker! Laten we daar even direct over contacten dan kan ik je iets meer uitleggen over hoe dit momenteel in de UK gaat.

Alex

Goede ontwikkeling! Maar last cookie count wegvalt kunnen de kortingscode sites opdoeken. Ben benieuwd wat zij dan gaan doen.

Joris Goossens

@Alex, uit de conversie attributie data die wij verzamelen blijkt overigens helemaal niet dat kortingscodes sites per definitie geen bijdrage leveren. In sommige gevallen juist het tegendeel. Ik denk dat we een goede methode hebben ontwikkelt op per klant een specifiek attributie model op te zetten. Een model waar affiliates bovendien in veel gevallen meer kunnen verdienen als ze zich op de bijdrage richten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond