Deel dit artikel
-

Cookietool Greenhouse Group doorstaat toets Deloitte

Deloitte Risk Services geeft zijn stempel van goedkeuring aan de cookietool van Greenhouse Group. De bedrijvengroep uit Eindhoven ontwikkelde een techniek om binnen de nieuwe wettelijke privacykaders de resultaten van online campagnes te meten.

Greenhouse Group ontwikkelde in de afgelopen maanden de zogeheten Cookieless Analytics tool. Het script volgt geen mensen, maar reclamecampagnes. Daarom kan per definitie geen privacy worden geschonden. Vandaag maakt het bedrijf aan zijn klanten en andere belangstellenden bekend dat de tool doet wat hij belooft. Dat is: binnen de kaders van de cookiewet de resultaten van campagnes meten.

Marijn Maas van Greenhouse Group: “De materie onder de verzamelnaam ‘cookiewet’ is erg complex. Het is voor klanten daarom moeilijk om te beoordelen of de beschikbare oplossingen voor hen volstaan. We zouden het liefst een stempel van goedkeuring van OPTA krijgen, maar dat doen toezichthouders niet. Daarom hebben we ons gewend tot de hoogst haalbare instantie om onze tool te laten beoordelen. Dat was Deloitte Risk Services.”

Het resultaat van het auditproces dat enkele weken in beslag nam: ‘De tool respecteert de privacy van websitebezoekers, maar stelt online ondernemers wel in staat om campagne- en website performances inzichtelijk te houden en mediabudgetten optimaal in te zetten. Hij voldoet aan alle eisen om persoonsgegevens niet op te slaan.’

‘Daarnaast verkrijgt de tool geen toegang tot gegevens die zijn opgeslagen in de randapparatuur van een gebruiker en slaat het ook geen gegevens op in de randapparatuur. “Na uitgebreid onderzoek hebben wij de Cookieless Analytics tool op deze kritische aspecten positief beoordeeld”, aldus een woordvoerder van Deloitte Risk Services.’

Maas: “Dit is een signaal van vertrouwen richting onze bestaande en potentiële klanten. Bij multinationals of overheden heb je altijd te maken met twee afdelingen: Marketingcommunicatie en Legal.” Als de juridische afdeling vraagtekens heeft bij de privacyaspecten van een campagne dan gaat hij niet door. Maas’ tool neemt die zorg weg.

“We accepteren de wet, maar het is duidelijk dat deze regelgeving een industrie terugzet in de tijd. Ik ben er echt trots op dat we een bedreiging hebben omgekeerd in een kans. In die optiek is het mooi dat wetgeving creativiteit en, daarmee, de markt stimuleert. Het is goed om te zien dat er enkele bedrijven opstaan die maatregelen nemen.”

Greenhouse Group publiceert zijn software in de komende weken onder een open source-licentie op Github.

Zie ook: ‘We hebben de oplossing voor de cookiewet’, 12 september 2012 (Emerce.nl)

Foto: d_p_r (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Remi van Beekum

Begrijp ik goed dat ook de oplossing van de Greenhouse Group werkt op basis van URL tagging? Dus alle campagnes worden getagd, die tags worden van page naar page doorgegeven, en bij een eventuele conversie wordt die dus aan de juiste bron toegekend?

Klinkt als een prima tussenoplossing. Maar tegelijk hoop ik wel dat er snel tools komen die het principe “cookieloos” loslaten. De realiteit is namelijk niet cookieloos. De realiteit is dat een deel van het bezoek cookies accepteert en een deel niet.

De markt heeft dus behoefte aan analytics systemen die beide kunnen meten in één tool. De ene groep wat uitgebreider dan de andere, maar wel graag centraal.
Wellicht kun je zelfs op basis van trends uit de cookiegroep de data uit de niet-cookiegroep verrijken.

Nadine van Maasdam

Heeft iemand hier al ervaring mee? Of is ook deze oplossing nog in beta?

123privacy.nl

Gefeliciteerd! Denk dat het een stap in de goede richting is, waar we echter vooral als branche op zitten te wachten is duidelijkheid. Die komt er vooralsnog niet vanuit overheid en OPTA.

Matthijs Keij

@Remi, klopt helemaal. Dat is inderdaad de manier waarop Cookieless Analytics (werktitel was Campaign Performance Analyzer) campagnes aan conversies kan koppelen.

Daarnaast wordt data van opt-in bezoekers gebruikt (bijv. Google Analytics data) om een correctiefactor toe te passen op de Cookieless Analytics data. Als je vandaag op Eday bent, dan kan ik je in de interface laten zien hoe dit werkt.

@Nadine, de oplossing is af en beschikbaar. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan het opbouwen van een uitgebreide open source omgeving met broncode, documentatie en beschrijving van de architectuur. Richtlijn is om dit eind november beschikbaar te hebben. De enterprise versie is per direct beschikbaar.

@123privacy.nl, bedankt! Ik verwacht dat er de komende maanden meer duidelijkheid gaat volgen, maar met de huidige tool hopen we alvast een grote stap in de goede richting te hebben gezet.

Libertes

@Remy
De wet gaat verder dan cookies. Wat deze tool doet is dan ook het begrip “bezoeker” helemaal weg laten uit de statistieken. Dat gaat ten koste van data, maar zorgt wel dat campagnes doorgemeten kunnen worden. Er is daarmee tegemoet gekomen aan de doel van het wet om niet langer (automatisch) bezoekers te volgen. Natuurlijk heb je dan nog de groep die wel toestemming geeft, daarop kun je naar mijn idee normale analytics blijven inzetten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond