Deel dit artikel
-

Cookiewet belemmert vernieuwingen Zanox

Onduidelijkheid over de cookiewet belemmert Zanox om in Nederland een nieuwe dienst op de markt te brengen. Het Duitse moederbedrijf kan dat wel. Daar stapt Zanox met real time bidding-technologie in performance display advertising.

In Duitsland sluit het bedrijf daartoe een samenwerking met RTB-specialist Metrigo. Dat bedrijf zorgt ervoor dat het – van oorsprong -affiliatenetwerk ook de rol van een DSP kan gaan vervullen.

Adverteerders bij de oosterburen kunnen aankloppen met beeldreclame om die vervolgens op veiling per opbod reclameruimte in te kopen op passende sites. Op basis van cookie-informatie leveren sites dat soort data aan adverteerders. De bemiddeling tussen vraag en aanbod is geautomatiseerd en real time. Dat product wordt naast de affiliatediensten aangeboden.

Als Zanox een vergelijkbaar het zogeheten performance-systeem display in Nederland willen implementeren, levert dat problemen op. Aangezien automated trading is gebaseerd op persoonlijke informatie van gebruikers, verzameld via cookies, zullen de DSP-activiteiten vanuit de cookiewet scherp onder de privacyloep liggen.

De woordvoerder: “Aan de definitieve versie van de cookiewet wordt nog gewerkt, maar het ziet ernaar uit dat affiliatenetwerken geen toestemming hoeven vragen aan consumenten om cookies te plaatsen. Dat geldt ook voor analytics en A/B-testen.” Voor real time bidding, een systeem dat conceptueel op Google AdWords lijkt, zou weer wel impliciete toestemming nodig zijn voor cookieplaatsing.

De onzekerheid over de definitieve vorm van de cookiewet kan Zanox Nederland voor een probleem stellen. Het bedrijf zou in navolging van de Duitsers kunnen beslissen om met een derde partij een DSP op te zetten. Gezien het bereik en het klantenportfolio zou dat een rendabele activiteit kunnen zijn. Maar of en hoe het affiiatemarketing en performance display onder een dak kan exploiteren is ongewis.

Zolang de juridische basis niet duidelijk is, houdt Zanox Nederland zich op de vlakte. Praktisch gezien staat het bedrijf niets in de weg om de twee reclamediensten naast elkaar aan te bieden. De woordvoerder schat dat het zeker tot medio volgend jaar duurt voordat er het onderwerp op de vergadertafel komt.

Foto: ktoine (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Dennis de vries

Wil Zanox zich indekken in Nederland voor haar Publishers? Er zijn genoeg andere RTB providers actief in Nederland. Google Adsense en Retargetting partijen zijn al jaren actief in Nederland dus ik begrijp de terughoudendheid niet. Zelf denk ik dat het meer te maken heeft dat Zanox in het vaarwater van ons als Publisher gaat zitten…Ik lees “Gezien het bereik en het klantenportfolio zou dat een rendabele activiteit kunnen zijn” houdt dit in dat de RTB activiteiten naast een bestaand affiliatie programma gaat draaien, dus sales wegkaapt van de Publisher via ontdubbeling? Ik zie meer dat Zanox gaat concurreren met haar eigen Publisher als ze zich bezig gaan houden met RTB activiteiten….

zanox Benelux

Hi Dennis, graag willen wij meer duidelijkheid geven op je vraag omtrent Performance Display en de ontdubbeling met affiliate programma’s. Daar kunnen we heel kort over zijn: dit gaat niet gebeuren. Als we Peformance Display gaan aanbieden, zal dit apart en naast de bestaande affiliate programma’s opgezet worden. Display activiteiten zullen los draaien van affiliate programma’s waarvoor ook aparte budgetten voor worden afgespoken.

Dennis de vries

@Zanox – goed om te weten, maar ik vind het wel tricky dat jullie samen met Metrigo gaan fungeren als soort van publisher en traffic inkopen voor klanten. Maar gelukkig nog niet in Nederland 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond