Coolblue bezorgt op de dag van bestelling

De bijna honderd webwinkels van Coolblue krijgen een nieuwe bezorgoptie. Klanten die vandaag iets bestellen, kunnen nog voor ze naar bed gaan hun aankoop al uitpakken.

De nieuwe bezorgoptie van Coolblue heet VandaagNog en is een dienst voor klanten die echt niet kunnen wachten uit enthousiasme of noodzaak. De meeste mensen vervangen een kapotte tv het liefst direct, of ontvangen een nieuwe smartphone het liefst nu.

Directeur Pieter Zwart, die vandaag een aantal journalisten bezoekt om dit nieuws op dezelfde dag persoonlijk te bezorgen, draait de duimschroeven bij de fysieke retail verder aan. “Fysieke winkels die niet onderscheidend zijn in advies en service hebben een probleem. Het enige voordeel dat dit type winkels had was dat je producten vandaag nog in huis hebt. Als dat voordeel ook wegvalt, blijft er weinig over.”

VandaagNog is van toepassing op bestellingen die voor 15:00 uur worden gedaan. Latere orders worden de dag erna thuisbezorgd. VandaagNog kost 17,95 euro per bestelling en wordt logistiek afgehandeld door Dynalogic. Dat claimt binnen vier uur na bestelling ter plaatse te kunnen zijn. TNT Express en DocData bieden ook een same day delivery-optie.

Vorige week werd duidelijk dat Coolblue meer winkelruimte zoekt in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. “Veel magazijnruimte, goede bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid bijvoorbeeld. Ken jij zo’n ruimte en denk je dat die plek goed bij ons past?”, aldus de publieke oproep.

Het bedrijf heeft 96 webwinkels in Nederland en in de Benelux in totaal 190.

Volgens Twinkle zette Coolblue in 2011 voor 108 miljoen euro om, bijna zestig procent meer dan het jaar ervoor. Het bedrijf verwacht dit jaar 150 miljoen euro om te zetten.

Foto: Duncan Harris (cc)

12 Reacties

Een mooie ontwikkeling inderdaad in geval van een kapotte wasmachine of tv (kunnen we ook hier niet een dag wachten?). Maar gaat het bij het bezorgen van online bestellingen niet juist om het bezorgen op een dag en tijdstip dat de klant het wil? Niet zo snel mogelijk, maar op een persoonlijk tijdstip? Dat je zelf een tijdsslot kunt kiezen dat je thuis bent, of dat je het ergens op kunt halen op een locatie en tijdstip dat jou uitkomt. Is dat niet nog veel klantgerichter?

Het lijkt me dat ‘same day delivery’ daar op aansluit.

Goed initiatief. Vandaag de folder bekijken, direct bestellen en vandaag nog leveren. Hierdoor wordt online shoppen niet alleen leuk en voordelig maar ook nog supersnel.

Dit duimschroeven aanhalen bij fysieke detailhandel is wat mij betreft een goede ontwikkelling voor de consument. In ieder geval voor de prijs. Fysieke winkels hebben met “same day delivery” via online nu nog minder meerwaarde. Op basis van enkel het feit dat iemand een fysieke winkel heeft is nu vaak genoeg om leveranciers te dwingen niet aan webwinkels te leveren. Nu lukt dat nog omdat ze vaak behoorlijke omzetten realiseren waar de leveranciers niet zonder kunnen. Cool blue dient er mee rekening te houden dat wanneer dit mechanisme van marktwerking wegvalt, dit gevolgen heeft voor de marges. Er zal zeker in vergelijking met Cool blue altijd iemand anders zijn die met minder marge genoegen (kan) nemen door lagere overhead. Cool blue wordt dan slachtoffer van zijn eigen strategie. Fysieke winkels moeten serieus iets gaan doen met het concept brick en clicks. Uiteindelijk willen mensen producten zien en aanraken. De vlagstores van Apple zijn hier een goed voorbeeld van. Ze concurreren moeiteloos met de online webshops.

@ Anne-marie het geen wat je beschrijft bestaat al namelijk Postnl checkout daar bepaald de consument de plaats en tijd.

Dank je wel Jan Kaland voor je heldere bijdrage.
Net als veel voorgangers bij andere artikelen reageer ook alleen jij om je eigen product/dienst/service/scheet onder de aandacht te brengen. In de mail wereld is daar al een woord voor: spam.

Robert, ik ben het met je eens dat dat soort zelfpromoties storend is. In het reactiepaneel bij dit verhaal zie ik echter geen enkel ronkend egoverhaal. Ook niet in het geval van Jan Kaland. Hij maakt gewoon een algemene opmerking over een nieuwigheid van Coolblue.

Online shoppen binnen een dag! Goed initiatief!

Zeker mooie ontwikkeling! Maar waren er niet al webshops waarbij dit kon, zoals Bobshop? http://www.bobshop.nl/klantenservice/bezorgen/same-day-delivery/2770

Geen meerwaarde meer voor stenen winkels? Worden apparaten door de logistieke partner van Coolblue ook aangesloten en geïnstalleerd? Of blijft daarvoor service van de stenen winkels toch belangrijk?

@Arie Blanken

Is installatieservice iets voor alleen stenen winkels? Veel online bedrijven bieden dit ook aan. Veel producten die Cool Blue verkoopt behoeven overigens helemaal geen installatie. Daarnaast leveren veel fabrikanten zelf support. Het spel om de knikkers is aan het veranderen zowel voor stenen als online winkels.

Dus al die koeriers die pas na 15,00 uur de pakjes bij het magazijn kunnen ophalen , en daarna allemaal naar alle windstreken uitwaaieren , komen dus ook allemaal in dezelfde files terecht . Wat een verkwisting aan tijd , brandstof en milieuvervuiling ! En alleen omdat sommige gadgetkopers niet kunnen wachten tot de volgende dag. Ben het ook eens met degene die stelt dat men het produkt wat men koopt aan wil raken . En misschien nog wel een stimulerend zetje van een goede verkoper wil hebben .
Nog iets , het is nodig een sterke middenstand te behouden , immers daar zit de werkgelegenheid , en zij zijn het ook die plaatselijke sportverenigingen sponsoren , die bedrijfstak is belangrijker dan dat dagje snellere uitlevering van een gadget .

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug