Coolblue weet nipt te groeien naar een omzet van 2,35 miljard euro

Ondanks een laag consumentenvertrouwen, is het Coolblue toch gelukt om het jaar af te sluiten met een recordomzet van 2,35 miljard euro, een iets hoger resultaat dan een jaar eerder.
De groei kwam onder andere door de harde groei in Duitsland naar een omzet van 174 miljoen euro, de groei in marktaandeel op productgroepen zoals wasmachines en laptops in Nederland en België en de grote vraag naar energiebesparende producten.
Met een positieve EBITDA van 43 miljoen euro, was de groei echter onvoldoende om de stijgende kosten en margedruk op te vangen. Een jaar eerder ging het nog om 88,6 miljoen. Topman Pieter Zwart wijt deze resultaten aan kostenstijgingen van onder meer arbeid, energie en karton.
Het nettoverlies bedroeg 6,2 miljoen. In 2021 was er nog een winst van 39 miljoen.
Met de opening van zijn tweede Duitse winkel, in Essen, en de uitbreiding van CoolblueFietst, zette Coolblue vorig jaar zijn opmars in Duitsland verder. Mede door deze investeringen nam de omzet er vorig jaar toe tot 174 miljoen euro.
2022 was ook het jaar waarin Coolblue een recordaantal ontwikkelaars aanstelde. Daardoor lukte het de online retailer naar eigen zeggen om veel grote verbeteringen door te voeren in zijn magazijn, bezorg- en klantenservice.
Komend jaar wil het Rotterdamse bedrijf vijf nieuwe winkels gaan openen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
PietertjeZ
Tja, verlies is niet leuk. Aangezien Coolblue al niet de goedkoopste is zullen zij toch in de kosten moeten snijden. Scherpere afspraken maken met leveranciers en waarschijnlijk ook personeel ontslaan.