Deel dit artikel
-

Coolblue: omzet 1,5 miljard (+10%), winst: 15 miljoen

Elektronicawinkel Coolblue heeft 2019 afgesloten met een omzet van anderhalf miljard euro en drie miljoen euro meer nettowinst, wat het total op 15 miljoen bracht.

De groei komt met name uit Nederland, goed voor 1,1 miljard van de verkopen. In België lag de groei net iets boven de 1 procent. Een oorzaak voor dat verschil in tempo wordt niet gegeven.

Het jaar 2019 voor Coolblue was er een, zo laat het jaarverslag zien (PDF), van opschalen van de infrastructuur.

Het aantal werknemers nam met 27 procent toe tot 4.623 en er werden vijf nieuwe winkels geopend. Een op de vijf medewerkers bevindt zich op straat: rijdt op een fiets of in een bus om televisies, wasmachines en kleine spullen als telefoons te bezorgen. Met het deels insourcen van de logistiek heeft Coolblue meer grip op welke orders, wanneer, waar en hoe worden afgeleverd. Dat moet de ervaren kwaliteit van de dienstverlening vergroten.

Bezorgdienst CoolblueFietst stapte in 2019 ook op de pedalen in Tilburg, Haarlem, Amsterdam en Arnhem. Fietsen zijn vooral handig om heel veel kleine pakketjes rond te rijden, niet in het minst in drukke binnensteden. Dit gebeurde sinds 2018 al in Rotterdam, Eindhoven en Den Haag.

De NPS nam afgelopen jaar weer een punt toe en staat op 68.

Voor komend jaar is het bedrijf op zoek naar nog eens 1.200 bezorgers en tweehonderd installateurs. Een deel van hen zal zich bezighouden met een nieuw type dienstverlening: het installaren van domotica, zoals huisdekkend wifi en rookdectectie. De bulk gaat zich bezighouden met zonnepanalen en laadpalen.

De logistieke kant van het bedrijf is ingericht naar productgroep. De straat Wasmachines heeft elf depots, 241 bussen en 897 bezorgers. Televisies zijn, buiten internet, verkrijgbaar in 12 winkels maar worden ook bezorgd door zeventien bussen en 52 bezorgers. De jongste productstraat is Zonnepanelen, bestaand uit elf bussen, veertig installateurs en 28 adviseurs.

Deel dit bericht

5 Reacties

Arend

Leuk, maar ondertussen stoppen ze met online adverteren. Ga maar na: sinds vandaag zijn ze gestopt met SEA, price comparison, en performance marketing. Waarschijnlijk om zo te kunnen investeren in de fysieke winkels en andere diensten, omdat ze bang zijn voor de komst van Amazon. Niet zo rooskleurig als dat het lijkt dus.

Victor

Heel vreemd inderdaad dat ze niet meer adverteren met Google Ads en niet meer zichtbaar zijn op Tweakers, Kieskeurig en Beslist, wat zou hier aan de hand zijn?

Johan

Ik ben blogger, en werkte met Coolblue samen via affiliate marketing. Alle affiliate links komen nu uit op een 404 foutmelding. Ook bij die van andere blogs. Prijsvergelijkers staan ze inderdaad ook niet meer in! Er is dus zeker iets aan de hand. Weet iemand meer?

webwinkelcommunity - webwinkelcommunity

We hebben dit inderdaad ook gezien.
Check onze blogpost: https://www.webwinkelcommunity.nl/coolblue-stopt-per-direct-marketing/

Alex

1% marge daar kunnen de meeste geen boterham van eten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond