Deel dit artikel
-

‘Coolblue, Primark en Zalando zijn de groeimerken van de toekomst’

Coolblue steeg tussen 2015 en 2019 van de 74e naar de 17e positie op de lijst van sterkste retailmerken. De hogere waardering komt niet alleen door flinke media-investeringen. Ook de verschuiving van een multi-brandstrategie naar een mono-brand heeft gezorgd voor de enorme waardestijging.

Een en ander blijkt uit het jaarlijks terugkerende Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1500 consumenten.

Voor het vijfde jaar op rij nemen bol.com en Action de eerste en tweede plaats in op de ranglijst van verwachte groeiers. Van deze retailers verwacht de Nederlandse consument al sinds 2015 dat de klantenkring het hardst zal toenemen in de komende twee jaar. De toekomst van deze partijen lijkt dus gebeiteld.

Sinds het eerste onderzoek van 2015 zijn alleen Coolblue, Albert Hein en Zalando tot de top-10 van verwachte groeiers toegetreden. Dit ging ten koste van MediaMarkt (in 2018 uit deze top-10), ALDI (2017 eruit) en HEMA (2016 eruit).

De retailsector heeft te maken met rigoureuze veranderingen, maar de criteria die Nederlandse consument hanteert voor de keuze van retailer veranderen door de jaren heen nauwelijks. Sinds de eerste meting van het Retail Merkenonderzoek in 2015 zijn de ingrediënten voor succes steevast (in volgorde van belangrijkheid) een goede prijs/kwaliteitverhouding, een sympathieke uitstraling, aantrekkelijke aanbiedingen, vriendelijk personeel en een goede bereikbaarheid.

Kampioenen van prijs en promotie zijn al jarenlang Action, Kruidvat en Lidl. Coolblue. Primark en Zalando zijn de groeimerken van de toekomst.

Top-10 retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2019 (+ positie in 2018, 2017, 2016 en 2015)

1. (1,1,1,1) bol.com

2. (2,2,2,2) Action

3. (4,6,9,16) Coolblue

4. (3,3,3,3) Lidl

5. (6,9,7,6) Kruidvat

6. (5,4,5,4) IKEA

7. (9,7,6,8) Jumbo

8. (8,8,8,13) Albert Heijn

9. (7,5,4,5) Primark

10. (10,13,12,11) Zalando

Top-5 stijgers in merkkracht 2015-2019

1. Coolblue

2. BENU Apotheek

3. Rituals

4. Primera

5. Coop

Top-5 dalers in merkkracht 2015-2019

1. Perry

2. Expert

3. Conrad

4. Mandemakers

5. Schoonenberg HoorSupport

Top-5 sympathieke uitstraling in 2019 (en 2015)

1. (1) HEMA

2. (3) bol.com

3. (2) IKEA

4. (30) Coolblue

5. (-) Natuurwinkel

Top-5 prijs/kwaliteit in 2019 (en 2015)

1. (2) Action

2. (4) IKEA

3. (3) HEMA

4. (1) Lidl

5. (5) Kruidvat

Top-5 beste aanbiedingen in 2019 (en 2015)

1. (2) Kruidvat

2. (1) Lidl

3. (3) Action

4. (4) Albert Heijn

5. (5) bol.com

Deel dit bericht

1 Reactie

Hugo Vis - VLVT

Zalando is géén Nederlandse firma en hoort niet thuis in dit rijtje. Net zoals Ali Baba, Amazon, About you en nog een heleboel andere firma’s die hier ook niet in worden meegenomen. Het gebruikmaken van een Nederlands talige webshop schijnt synoniem te staan voor “gevestigd in Nederland”, klopt helemaal niets van.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond