Deel dit artikel
-

Coosto lanceert Nederlandse merkenindex Twitter

Coosto publiceert een gratis real time index die laat zien over welke merken het meest wordt gesproken in het Nederlandse deel van de Twitterchats.

3FM, iPhone en Google zijn op dit moment de meestbesproken merken in Nederland. Over de radiozender wordt over het algemeen in neutrale termen gesproken. In achttien procent van de uitingen is het sentiment positief, in acht gevallen negatief.

Coosto’s index laat gebruikers ook vergelijkingen maken tussen concurrerende bedrijven en biedt zicht op zeventien sectoren en bedrijfstypen. Er worden in totaal duizend merken met elkaar vergeleken, toegankelijk via een zoekmachine.

Het vergelijkende overzicht laat bijvoorbeeld zien dat in de mobiele telecomsector T-Mobile in 46 procent van de uitingen negatief wordt bejegend. Voor KPN en Vodafone is dat respectievelijk zeventien en tien procent. Dat betekent niet per definitie dat T-Mobile een slechte operator is. Mogelijk is het socialmediakanaal dermate goed ontwikkeld, dat vragende en klagende klanten juist de telefonische helpdesk links laten liggen ten gunste van Twittercontact.

De index kan voor een aantal grote merken een schokkend beeld opleveren. De 46 procent negatief sentiment rondom T-Mobile op Twitter is namelijk geen uitzondering. Merken als Heinz, Chaudfontaine, Melkunie, Bang & Olufsen en Nutrilon scoren bijvoorbeeld meer dan 85 procent negatief.

De Coosto Index is gebaseerd op het aantal impressies op Twitter. “Impressies zijn het aantal vertoningen van Twitterberichten waarin een bepaalde merknaam wordt genoemd. Het maakt daarvoor niet uit of een consument of het merk zelf de merknaam noemt. We hebben gekozen voor het meten van impressies, omdat het wel degelijk uitmaakt of iemand die over je merk praat tienduizend volgers heeft of twintig volgers”, aldus directeur Toine Verheul.

Foto: USDA (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Yoshi Tuk

Hoe wordt het aantal impressies gemeten? Dat lijkt me nogal een cruciale vraag. Als ik een tweet verstuur naar 1000 volgers kunnen jullie naar mijn idee nooit vaststellen hoeveel mensen die tweet daadwerkelijk hebben gezien.

van Deurzen

Beetje bijzondere index lijkt het me wel. Grote vraag gaat zijn: wat is het nut en wat beeldt het nou eigenlijk uit?! Kleiner vergelijking: mijn beeld op basis van de media is dat Telegraaf een veelal negatieve uitstraling heeft en nu.nl veel neutraler… Maar wat vertelt deze index: Nu.nl pos:9%, neg: 14%; Telegraaf: pos:10%, neg: 9%… Oftewel telegraaf staat veel positiever bekend dan nu.nl?

Rens (Coosto)

@Yoshi: hier lees je meer hoe we impressies meten: http://www.coosto.com/nl/blog/coosto-lanceert-openbare-merkenindex. Het is inderdaad niet dat al deze mensen de tweets hebben gezien, het is een impressiecijfer. Net zoals je bij online advertising -nadat je impressies hebt gekocht- geen zekerheid hebt dat iedere impressie wordt waargenomen.

@vanDeurzen: zoals je ziet heeft het sentiment van NU.nl op 5dec een flinke deuk opgelopen, daar ligt de basis van het opvallende sentiment van NU.nl. Net zoals bij andere social media data, is bij deze index de interpretatie van data natuurlijk belangrijk

Geraldine

Voorbeeld “negatieve” Nutrilon uiting:

“Ik gebruik vanaf 6 weken oud omneo, omdat mijn zoontje ook niet of heel moeilijk kon poepen.. hij schreeuwde het echt uit! ik gebruik het nu nog steeds en hij is bijna 9 maanden.. Het werkt prima! Nu hij ouder wordt, krijgt de poep ook gewoon vaste vorm.. ik ben wel bang dat wanneer ik met omneo stop, we weer terug bij af zijn! (opvolgmelk 3 hebben ze niet in de omneo variant)”

“Moeilijk poepen” wordt hier zeker aangemerkt als negatief sentiment. De automatische sentimentanalyse betrekt dit op het merk, wat negatief uitpakt voor Nutrilon, terwijl het merk juist postitief wordt besproken in een posting met overwegend negatief sentiment. Conclusies in dit artikel zijn kortzichtig en niet valide op basis van de Coosto sentimentbepaling

Peter van Driel

Ziet er weer uit als iets zeer moois met weinig inhoud zoals we inmiddels wel gewend zijn van Coosto.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond