Deel dit artikel
-

Correctie Google’s Pagerank roept vraagtekens op

Tal van klassiek sterke websites zijn sinds vorige week lager gewaardeerd na een correctie van Google’s PageRank systeem. Bloggers raken er maar niet over uitgeschreven.

De zogenoemde downgrade, die tot nu toe nog altijd niet is toegelicht door Google, is het gevolg van een nieuw beleid van het zoekbedrijf, dat de strijd tegen betaalde links heeft opgevoerd. Betaalde koppelingen zijn niks anders dan kale verwijzingen die vaak zonder enige toelichting in een simpel kadertje op een willekeurige website worden geplaatst. Omdat Google geen onderscheid kan maken tussen relevante en niet-relevante koppelingen worden de links automatisch meegewogen in de zoekresultaten.

De aanpassingen hebben geleid tot enorme dalingen van bekende sites als Edgadget, Forbes, Washington Post, SFGate, TUAW en Die Zeit. Sommige experts zeggen dat deze sites daardoor minder hoog eindigen in de zoekresultaten van Google, wat zeker advertentie-inkomsten zal schelen. Anderen denken dat de veranderingen geen gevolgen hebben voor de vindbaarheid in de index. Wel worden de links die deze sites zelf doorgeven minder hoog gewaardeerd. 

Een Australische blogger meldt aan The Age.com dat als gevolg van eerdere veranderingen bij Google het bezoekersverkeer van zijn site met zeker 80 procent afnam, en daarmee ook de inkomsten via Google AdSense daalden. KinderStart.com heeft Google vorig jaar al eens aangeklaagd vanwege de slechte vindbaarheid na een downgrade.

Deel dit bericht

4 Reacties

Rick

Voor de volledigheid is het wel zo handig om te vermelden dat de getroffenen stuk voor stuk sites waren die excessief veel naar zichzelf en zustersites van dezelfde eigenaar linkten (vaak ook nog onder misleidende titels, bijvoorbeeld door een gelinkte tekst 'XYZ' niet naar de site van XYZ te laten leiden, maar een artikel over XYZ op de eigen/zustersite).Daarmee werd kunstmatig de 'relevantie' van hun eigen content opgeschroeft. En het is niet alsof deze aanpassing als een verrassing kwam, het hing al een tijdje in de lucht, er werd veel over geklaagd (behalve misleidend voor Google is het ook zwaar irritant voor gebruikers) en een aantal sites hadden hun praktijk al aangepast.

waanders

Ik ben zelf zeer benieuwd met welk principe Google nu gaat werken. Naast het beroemde PageRank systeem staan de gesponserde koppelingen ook onder druk volgens mij. De prijzen van de trefwoorden voor Adwords stijgen op het moment net zo snel als de olieprijzen. Denk eens aan de grote "Klik Oorlog" dat er gaande is tussen de adverteerders zelf. Als trefwoorden worden naar relevante informatie tevens namen van concurrenten gebruikt. Deze trefwoorden kosten tegenwoordig al ? 4,00. Je wilt niet meemaken dat concurrenrerende bedrijven voor de "gein" gaan drukken om rekening van de adverteerder op te drijven. Juist de populariteit van Google en de grote toename van adverteerders geven hen natuurlijk ook de mogelijkheid dit te doen. Maar is het niet zo dat Google op moet passen dat zij niet tot grote vijand worden gebombardeerd omdat ze hun positiie wellicht aan het uitbuiten zijn. Het is gewoon een vraag dat gesteld mag worden omdat het simpelweg leeft onder adverteerders. Is het adverteren via Google een hype of is het een noodzakelijk kwaad omdat er geen goede alternatieven zijn. Internet is Google maar is deze ontwikkeling wel zo verstandig.    

Sjoerd

@Waanders: Het is niet verwonderlijk dat je 4 euro als minimum moet bieden voor een naam van de concurrent. Kennelijk zijn er weinig bezoekers geneigd op je advertentie te klikken wanneer zij op zoek zijn naar iemand anders. De prijs heeft in dit geval niets te maken met een toenemende klikprijs maar simpelweg dat jouw advertentie niet relevant genoeg is…

Rob Muller

Goed nieuws, zou ik zo zeggen: het verkeer dat Google naar mijn site brengt is de afgelopen weken met 80% gestegen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond