Deel dit artikel
-

De Correspondent zet Google Analytics overboord

De Correspondent heeft Google Analytics overboord gezet om de privacy van zijn lezers te beschermen. Het vervangende, lokaal draaiende pakket is Piwik.

Ook Adobe Typekit en de trackers van YouTube, Vimeo en SoundCloud gingen overboord. CTO Sebastian Kersten legt op zijn site uit hoe hij alle meeluisterende scriptjes doofstom heeft gemaakt.

“Die trackers laten we pas toe als je de video of de podcast opent. Wanneer je een artikel laadt, wordt er een preview getoond van het media-element. En pas als je de video bekijkt of de podcast beluistert, wordt de desbetreffende dienst – en de bijbehorende tracker – ingeladen. De controle of je dat wel of niet wilt, ligt daardoor weer bij jou als gebruiker.”

Google Analytics, als onderdeel van Google een onverzadigbare datagrazer, ging eerder deze week definitief de deur uit. De vervangingsoperatie door Piwik bleek een lastiger exercitie dan eerst verwacht. In eerste instantie kon het open source-pakket het verkeersvolume van De Correspondent niet aan, maar na zevenduizend euro leergeld en wat bijgestelde eisen qua verlangde rapportages, kon de overstap definitief worden gemaakt.

De Correspondent is bezig zichzelf, en met een verhalencampagne over privacybescherming ook zijn publiek, te ontworstelen aan het oneindige dataslurpen van grote internetbedrijven. De titel wil de controle over wie wat met wie deelt teruggegeven aan zijn lezers.

Kersten: “Ook willen we het komende jaar onze deuren openen en met geïnteresseerden in gesprek gaan over meer verbeteringen. Want privacy is en zal altijd een van de onderliggende kernwaarden zijn waarop we veel van onze keuzes baseren wanneer we nieuwe functionaliteiten voor De Correspondent bedenken.”

Foto: Horst Gutmann (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Raymond

Goed initiatief. Toch ben ik wel benieuwd hoe lang je dit tegen kan houden. Op een gegeven moment krijg je misschien wel die ‘pull’ vanuit de gebruikerskant. ‘We willen graag Google Assistant gebruiken of Alexa’. Raymond http://www.smarthomenieuws.nl/category/virtual-assistant/google-assistant/

Lucas

Hebben jullie ook vervangers voor andere Google producten zoals Webmaster Tools? Om een inzicht te krijgen via welke organische zoekwoorden je gevonden wordt?

André Scholten

Interessante beweging. Ik vermoed dat nog wel meer bedrijven deze keuze gaan maken als Google op de huidige voet verder gaat.
Zelf had ik denk ik voor een tussenoplossing gekozen: Google Analytics via serverside metingen laten lopen. Dan heb je helemaal zelf in de hand wat er gemeten wordt. En deze meting gaat vanaf je eigen server en niet vanaf het apparaat van je bezoeker. Dan heb je hun privacy goed beschermt en kun je toch gebruik maken van Google Analytics. Want naast het migreren naar een ander analytics pakket moet je ook je hele organisatie overzetten om te leren met het nieuwe pakket om te gaan, dat is een flinke investering.

Daniel - ClickValue

Interessante ontwikkeling. Het is mooi om te zien wat voor innovaties en verdieping deze zelfopgelegde beperking brengt. Het roept alleen ook vragen op over de zinvolheid van het resultaat. Wat is er nou uiteindelijk bereikt?

Met name omdat de Correspondent wel blijft meten maar afscheid neemt van “Dataslurper” Google. Wat echt spannend zou zijn is om gewoon niets meer te meten. Dan verbetert de privacy van de lezers van De Correspondent en komt weer op het niveau van voor het internet.

Door de verschuiving van Google Analytics naar Piwik wordt De Correspondent nu zelf een “Dataslurper”. Wie is daarbij gebaat? Omdat dataverzameling van gecentraliseerde opslag bij Google verschuift naar gedecetraliseerde opslag op eigen servers neemt daarmee de macht van Google af. Maar verder verandert er weinig en de privacyverbetering voor de lezers is verwaarloosbaar klein.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond