Deel dit artikel
-

Cowboygedrag bij energie- en telecombemiddelaar

Hollands Stroom, DGB, Clean Energy, T-mobile, KPN en Lebara blijken nog steeds zaken te doen met een dubieuze bemiddelaar Global Marketing Bridge (GMB), het bedrijf met als boegbeeld rapper Boef. Dat meldt het consumentenprogramma Radar.

Er staat een motor van 20.000 euro op de werkvloer alsof het een vaas met bloemen is, gewoon ter decoratie.

Een aantal dagen per week zijn er cash-dagen. Dan krijgen medewerkers bij elke gesloten deal gewoon geld op het bureau uitbetaald, naast je bestaande salaris. Voor deze maand heeft GMB een winactie aangekondigd voor medewerkers. Het totale prijzenpakket bedraagt 100.000 euro. ‘Er werken heel veel hongerige jonge jongens en die worden gewoon agressief, ze halen mensen echt over. Het doet ze niks dat die mensen echt bedrogen uitkomen,’ aldus een van twaalf oud-medewerkers die maandag anoniem uit de school klappen.

Een bandopname, die aan het eind van elke deal wordt gemaakt, bevat alle belangrijke informatie voor de consument. ‘Maar die wordt in zo’n snel tempo doorgenomen dat mensen compleet in de war raken. Aan het eind geven ze akkoord, maar eigenlijk naaien we ze keihard’, aldus een klokkenluider die zijn werkzaamheden bij GMB stopte vanwege de, volgens hem, onethische praktijken.

Een andere klokkenluider vertelt in de uitzending: ‘Er wordt vaak gesjoemeld met het maandverbruik, waardoor het lijkt alsof je goedkoper uit bent, maar dat is niet zo’. Ook worden er veel contracten afgesloten voor de duur van vier of vijf jaar, waarbij het een forse boete oplevert als je die wilt opzeggen. ‘We belden zeven keer op een dag tot de klant helemaal gek werd.’

Een klokkenluider vertelt over een inval van de Belastingdienst, waarbij medewerkers zich schuil moesten houden bij de buren. Niet dat het bedrijf daar nou zo vriendelijk mee om lijkt te gaan, getuige verhalen over asociaal gedrag. ‘Als ik vraag of ze in de lift een mondkapje willen dragen krijg ik ziektes naar mijn hoofd geslingerd en ze roken en blowen op de werkvloer.’

‘Al meer dan 150 telefoonnummers moeten blokkeren voor deze boeven,’ meldt een klant bij Trustpilot. Veel klanten blijken geregistreerd bij het bel-me-niet-register, waar kennelijk niet naar wordt gekeken. ‘Recht van verzet aangegeven, werd meteen uitgescholden. Blijft maar doorgaan 15x per dag. Nieuw nummer afgesloten.’

De advocaat ontkende in de uitzending dat het bedrijf opereert onder 48 labels, vaak met telefoonnummers die na verloop van tijd niet meer werken. Ook herkende hij het beeld niet dat in de uitzending werd geschetst.

Energieleverancier Eneco heeft de samenwerking met Global Marketing Bridge reeds stopgezet. Delta zou de samenwerking intensief evalueren om te kijken of aanscherping nodig is.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond