Criteo doet retailmedia voor ASOS

Online kledingwinkel ASOS gaat reclameberichten plakken op zijn digitale schappen. Daarvoor schakelt het Criteo in als technologieleverancier.
Voor Criteo is het een beloning van zijn ‘omkeerinvesteringen’ in de nog opkomende materie van retailmedia. Het bedrijf verdiende goed geld met retargeting, maar dat productpallet lijkt om privacyredenen eindig. Softwaremakers en consumenten willen niet meer gevolgd door met opdringerige reclame.
De Fransen besloten te investeren in retailmedia en plukken daar nu de vruchten van. Grote internationale merken vragen er om, omdat ze in retailmedia een nieuwe bron van inkomsten zien. In Nederland zijn het bijvoorbeeld bol.com dat de diensten van Criteo-dochter Mabaya gebruikt om reclameberichten bij de listings en zoekresultaten te plakken en MediaMarkt.
ASOS krijgt drie reclamevormen in zijn winkel: sponsored ads (resultaatgedreven), On-site Display Ads (merkbouwend) en Off-site Ads.
Adverteerders krijgen hiermee een afgebakende, heldere doelgroep in bereik. ASOS beschikt bovendien over de klant- en transactiegegevens. Die kunnen worden gebruikt voor diepere doelgroepselecties voor de reclameboodschappen.
Voor retailers begint retailmedia een serieuze bron van inkomsten te worden. Bij bol.com groeide de omzet van deze tak afgelopen jaar met 43 procent. Amazon verkocht voor 38 miljard dollar aan reclameruimte in zijn winkels wereldwijd. De Amerikanen doen dat met zelfontwikkelde technologie.
Uitgaven aan Europese digitale retailmedia groeien naar 30 miljard tegen 2026, zo schat IAB Europe in.
*) Foto door Hayes Potter op Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond