Deel dit artikel
-

Criteo publiceert eerste non-cookie reclameproduct

Reclamebedrijf Criteo brengt een nieuwe product uit waarmee online uitgevers relevante reclame kunnen voor webwinkels zonder gebruik te maken van cookies of persoonsgegevens.

Met de lancering van Contextual Targeting springt het Franse bedrijf in op de rap groeiende vraag naar privacyvriendelijke reclameproducten. Immers, binnenkort is het ook via marktleider Google Chrome niet meer mogelijk om third party cookies te plaatsen en uit te lezen. Daarmee vervolgt een mechanisme om consumenten te volgen en te profileren.

Criteo ontwikkelde een concept om toch de mediaconsument te kunnen profileren en te verbinden met relevante adverteerders. Eigenlijk is dit zoals online reclame werd bedreven voordat programmatic advertising bestond.

De Fransen lezen de URL, titel van de webpagina, teksten en trefwoorden om een idee te krijgen van semantische betekenis. Vervolgens kijkt het bedrijf, met toestemming, naar lees-, kijk- en aankooppatronen bij duizenden webwinkels, uitgevers en exchanges. Uit die informatie destilleert het welke producten qua context passen bij de pagina waar de sitebezoeker nu is. Vervolgens zoekt Criteo in zijn adverteerdersbestand naar wie op die reclamepositie wil bieden en tegen welke prijs.

Third party cookies vallen volgend jaar uit het digitale straatbeeld. Criteo heeft nog een paar kwartalen de tijd om zijn klanten warm te maken voor de noviteit en aan de techniek te sleutelen.

In Nederland bestaat sinds kort het bedrijf Opt Out Advertising, opgericht door voormalig medewerkers van STER en Ortec. Zij brengen hun kennis en ervaring voor privacyvriendelijk adverteren naar de markt met technieken die vergelijkbaar zijn met die van Criteo.

Foto: Jordi de Smedt (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond