Deel dit artikel
-

CvdM stelt plafond voor online reclame NPO

Het Commissariaat voor de Media legt de Publieke Omroep een maximum op aan de hoeveelheid reclame die het op internet mag uitzenden.

De eerdere limiet van ‘maximaal tien procent per pagina’ is van de baan. Het Commissariaat stelt nu ‘het aandeel reclame- en telewinkelboodschappen in het online media-aanbod van de landelijke publieke mediadienst lager is dan in vergelijkbaar media-aanbod van de commerciële mediadiensten.’

Dat is geen hard plafond, maar eerder een zachte top die afhankelijk is van hoe de commerciële omroepen het op internet doen. Of, anders gezegd, de verkoophuizen van RTL Nederland en Talpa Network.

De berekening of de NPO over de grens is gegaan moet derhalve altijd achteraf plaatsvinden en is open voor discussie vanwege definitieverschillen.

Het is de bedoeling dat de reclameomvang van de publieken en commerciëlen objectief wordt gemeten. Als mogelijk variabelen worden gesuggereerd: lengte, aantal en frequentie van video advertenties en omvang, aantal en locatie van banners. Er moet in ieder geval een vergelijking wordt gemaakt op het niveau van drie categorieën: video-portal sites/apps, nieuws sites/apps en programma-gerelateerde sites/apps. Dat gebeurt techniekneutraal en platformonafhankelijk.

Over een ding is het CvdM duidelijk: “omwille van de strikte scheiding tussen redactionele en commerciële inhoud zijn ‘advertorials’ en vergelijkbare informatie ingegeven door commerciële motieven uitdrukkelijk verboden voor publieke media-instellingen.” Voor zover publieke omroepen al met native advertising werkten kunnen die activiteiten overboord.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond