Deel dit artikel
-

Daan Versteeg (Scoupy): ‘Ik ga voor impact’

Bij Shell, Heineken en Google leerde hij de corporate wereld kennen en werkte hij aan zijn professionele skills. Tegenwoordig wil Daan Versteeg zijn expertise aanwenden bij scale-ups. Sinds enige tijd is hij de databaas bij Sanoma’s boodschapperscommunity- en marketingplatform Scoupy.

 Wilde je met Wakoopa niet mee naar GfK?
“Nee, daar werkte ik aan de strategische herpositionering. Toen dat bedrijf door Netquest en later door GfK werd overgenomen, belandde ik weer bij een corporate en zat mijn missie er sneller dan verwacht op. Na een klein half jaar transformatieprogramma’s in Barcelona te hebben gedaan, ben ik gaan rondkijken. Met medeweten van mijn werkgever. Vervolgens ben ik door een headhunter benaderd. In iets meer dan twee weken was alles geregeld.”

Waarom kijk je naar scale-ups?
“Dat is iets persoonlijks. Van jongs af aan intrigeren verhalen over ondernemers me, mensen die dingen waarmaken. Zelf heb ik dat nog niet altijd aangedurfd. Maar ik werk graag nauw samen met mensen die dat wel doen. En bouw inhoudelijk mee om iets beter te maken. Na de overname door Netquest moest ik kiezen: settelen bij een beter betaalde op transformatiegerichte corporate óf echt disruptiegericht aan de slag bij een startup of scale-up. Aangezien ik nu wil doorpakken, ondernemen en maximale impact maken, was de keuze voor Scoupy snel gemaakt. Voor mij is salaris ook minder belangrijk dan de impact die je kunt maken en de lol die je in je werk ervaart.”

Van marketing naar data in je functietitel. Waarom?
“Haha. Tsja, het was best lastig om een passende functietitel te vinden. Want we spreken in mijn functietitel bewust niet over marketing, maar over data. Bij Scoupy helpen we bedrijven met het begrijpen, beïnvloeden en voorspellen van consumentengedrag op basis van supermarkt-, consumenten- en FMCG-data. Hiervoor praat ik met klanten op directieniveau en reik hen marketingtheoretische kaders en praktische tools aan, zodat ze data juist kunnen inzetten in het digitale domein. En daarvan kunnen leren. Hen anders laten werken en consumenten beter bedienen, dat is wat ik leuk vind. Uiteindelijk bouwen we met Scoupy overigens naast de bestaande b2c- ook aan een b2b-marketingorganisatie.”

Welke bagage neem je mee?
“Bij Shell heb ik strategisch leren denken, tegen het intellectuele aan. En het jaar dat ik bij Heineken werkte, was op het gebied van consumentenmarketing extreem leerzaam wat betreft marktonderzoek en media. Bij Google Nederland, dat onderdeel is van een van de grootste internationale salesorganisaties, heb ik weer geleerd hoe sales er bijna tot in de perfectie uit kan zien. Mijn persoonlijke vaardigheden – en die als teammanager – ontwikkelden zich met name pas bij Wakoopa en Netquest. Met die achtergrond kom ik bij Scoupy en hun klanten als frisse buitenstaander binnen. Met een visie over hoe je vraagstukken naar de omnichannelpraktijk vertaalt.”

Wat hoop je te leren?
“Hoewel ik op het gebied van datawetenschap al veel heb gezien, hoop ik er nog heel veel over te leren. Hoe dieper je erin duikt, hoe meer je beseft dat je er eigenlijk maar heel weinig van weet. Daarnaast wil ik meer kennis opdoen over het ecosysteem rondom RTB engines. Overall is het leuk om mathematische problemen op te lossen en op micro-economisch niveau waarde toe te kunnen voegen. En dan te bedenken dat ik op de middelbare school tegen mijn leraar economie heb gezegd dat ik micro-economie maar onzin vond. Ik was er eerlijk gezegd ook niet goed in, daar heb ik dus nog een dingetje mee.”

Waar sta je over vijf jaar?
“Ik hoop dat ik tegen die tijd in staat ben om een bedrijf te leiden. En dan het liefst eentje met grote impact. Ongetwijfeld op het snijvlak van marketing, strategie en technologie. Wellicht werk ik later aan maatschappelijke vraagstukken. Ik wil uiteindelijk problemen oplossen en verbeteringen doorvoeren.”

* Dit artikel verscheen eerder in Emerce magazine.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond