Deel dit artikel
-

Dagelijks 10.000 kijkers TV-kanaal Sugababes

Het internet televisiekanaal Sugababes TV (SBTV) van jongerensite Sugababes.nl dat op 1 maart van start ging, trekt dagelijks gemiddeld 10.000 unieke kijkers. Sugababes is het eerste interactieve internet tv-kanaal van Bibop TV, honderd procent dochter van de Telegraaf Media Groep (TMG). Binnenkort zullen meerdere kanalen het daglicht zien, aldus oprichter Johan Looijenga van Bibop TV.

Looijenga kan nog niet zeggen met welke nieuwe interactieve tv-kanalen het Telegraaf-onderdeel komt. Volgens hem kan het zowel gaan om kanalen die gekoppeld zijn aan merken uit de TMG Groep als om andere merken. “We kijken naar verschillende doelgroepen en thematische insteken.”  Een Telegraaf TV-kanaal zou volgens hem voor de hand liggen.

SBTV richt zich op het publiek van de populaire sites Superdudes en Sugababes, jongeren tussen de 13 en 19 jaar. Het internet TV-kanaal heeft drie live uitzendingen van een uur per doordeweekse dag: om half vijf, half zeven en half negen. Op de overige uren van de dag zijn herhalingen te zien. Interactiviteit vormt een belangrijk onderdeel van de programma’s. Kijkers kunnen onder meer via een webcam in beeld komen en via sms reageren of stemmen.

De gemiddelde SBTV-kijker blijft 10 tot 20 minuten naar een programma kijken, vertelt Looijenga. “Kijkers komen af en toe terug, maar blijven zelden lang naar een uitzending kijken.” Live-uitzendingen worden volgens hem veel drukker bezocht dan herhalingen. “Herhalingen zijn minder interessant, want het ‘wezen’ van onze programma’s is de interactiviteit, het reageren en meedoen via webcams.”

Omdat mensen relatief kort naar een uitzending kijken, is het volgens Looijenga van belang het uitzendpatroon daarop aan te passen. “Binnen één enkele uitzending moet je zorgen dat je meerdere mini-uitzeningen hebt. We werken daarom met korte cycli.” Bij een uitzending voor ‘traditionele’ televisie wordt, legt hij uit, vaak gewerkt met opbouw, met een vertragingstechniek en een climax aan het einde. Zo’n opbouw werkt niet voor internet televisie. Looijenga: “Mensen zijn nú online en kunnen zo weer weg klikken. Vertragingstechnieken werken niet, je moet mensen op élk moment boeien.”

Op dit moment werkt SBTV nog niet met commercials. Inkomsten komen met name uit premium diensten als sms’en en inbellen bij een uitzending. Looijenga: “Maar we denken zeker na over hoe we sponsorships kunnen opzetten, of op andere manieren bedrijven kunnen betrekken bij het kanaal.”

Deel dit bericht

1 Reactie

KANAAL7dotCOM

Te gek. Interactiviteit is natuurlijk prima. Maar de kracht van internet is juist tijdonafhankelijkheid. TV On Demand producties lijkt me daarom eveneens voor de hand liggend naast uiteraard live.Mensen willen niet meer afhankelijk zijn van een bepaald tijdstip. Dat is leuk voor adverteerders maar dat is een omroep gedachte die uit de tijd is.  Waar maak je je trouwens druk om met 10000 kijkers per dag voor een smal doelgroep/themakanaal ? Voor adverteerders lijkt me dit uitstekend. Om je vingers bij af te likken…  Verder: vertragingstechniek en opbouw: wat een kul. Er moet gewoon een goed beeldverhaal worden verteld. En ja de doelgroep 13-19 jaar is veel meer gewend aan snelle TV beelden dan oudere groepen. Maar nog steeds moet je een verhaal hebben(met snelle en tragere beelden) en geen bull verkopen. Die zappers hou je toch. That's part of the game.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond