Deel dit artikel
-

Dagelijks honderden orders voor Smaak.nl en ‘zusjes’

De online verssupermarkt Smaak.nl verwerkt dagelijks honderd bestellingen voor consumenten en tegen de duizend voor horeca en retail.

“Met ons systeem kan iedereen zijn eigen online supermarkt beginnen, van dieetgoeroe tot culinair journalist”, aldus oprichter Frank van Oirschot.

Van Oirschot vermaakte zijn publiek gisteren tijdens de Webwinkel Vakdagen met de presentatie van een geraffineerd concept voor online vers- en supermarkten. “We draaien de hele logistieke keten om, van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd.”

Het idee was om consumenten een online verswinkel te kunnen bieden met een overzichtelijk productaanbod. Dat komt neer op een aanbod van ruwweg driehonderd producten per persoon. “Maar een gemiddelde supermarkt heeft duizenden producten in de schappen liggen.” De ondernemer daarom bouwde een systeem waar geregistreerde gebruikers op basis van hun eetprofiel een gepersonaliseerd aanbod prijgen. Wie geen kip eet, krijgt geen kip te zien. Wie voorkeur heeft voor de Aziatische keuken krijgt een productpallet te zien dat daarbij past.

De eerste verschijningsvormen van dat concept zijn de sites Culinaireversmarkt.nl en Smaak.nl. Maar Van Oirschot runt niet enkel zijn eigen supermarkt. Even zo goed kunnen derde partijen, supermarkten of ‘branchevreemden’ als eetsites of uitgevers, onder white label een eigen supermarkten laten draaien op hun platform. Zo kunnen bezoekers van Smulweb sinds kort de ingrediënten laten thuisbezorgen voor recepten die ze op de eetsite zien.

Tijdens de realisatie van het concept, dat 2,5 jaar voorbereiding vergde, kwam de ondernemer erachter dat de bestaande logistieke systemen niet efficiënt genoeg waren voor fijnmazige distributie van verswaren. “Daarom zijn we zelf een logistiek bedrijf begonnen, DeVersberzorger.nl.”

De IT-systemen achter de bezorgdienst zorgen ervoor, dat het bedrijf op een en dezelfde route kan bezorgen bij consumenten en bedrijven en tegelijkertijd voorraad kan ophalen bij leveranciers. “Heen en weer fijnmazig. Vers van het land, seizoensgebonden, naar de eetkamertafel of bedrijfscatering.”

De logistieke dochter van Newco Food Retail, DeVersbezorger, levert niet enkel op de consumentenmarkt, maar ook aan bedrijven en instellingen. Bij de horeca en retail worden dagelijks zo’n duizend drops gedaan. Zij zetten de specialistische bezorgdienst ook in voor hun eigen bestellingen. “Maar je kunt ook denken aan zorginstellingen.”

Om de logistieke opties voor de klanten verder te verfijnen, worden ook contracten gesloten met crèches, naschoolse opvang en sportscholen. Benzinestations zijn ook mogelijk. “Zij maken gratis ruimte voor ons, omdat het de retentie van hun eigen klanten vergroot.”

Foto: Mike Haller (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

miriam

Ik vind dit geweldig. Eindelijk hoef ik niet meer naar dode dieren te kijken als ik langs de schappen loop en kan ik me concentreren op goederen die er echt toe doen. Lang leve de groenteafdeling en alle andere gezonde producten.
Geweldig. Dit maakt het leven heel erg leuk.

Nathalie

Goh, wat bijzonder. Helemaal bijzonder dat de prijzen van de kazen van fromagerie l’Amuse hier goedkoper zijn dan bij l’Amuse zelf. Jammer dat er nergens te vinden is waar het ‘verse brood’ vandaan komt. Ik ben gek op brood en daarom erg kieskeurig daarin!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond