Daling aantal advertentiedragende publieksbladen zwakt af

De daling van het aantal advertentiedragende publieksbladen zwakt af, mogelijk nu uitgevers steeds beter weten aan te sluiten op de digitaliserende wereld. Dat blijkt uit metingen van Retriever.

Sinds de start van de crisis in 2008 is het totaal aantal publieksbladen in Nederland sterk gedaald. De eerste signalen van een afzwakking van deze sterke daling rapporteerde Retriever in het eerste half jaar van 2013. Begin september 2014 lijkt de daling zich te stabiliseren op het niveau van voor de crisis.

Uitgevers hebben hun portfolio de laatste tijd grondig onder de loep genomen. Binnen alle mediumtypen verdwijnen er meer titels dan er verschijnen. Naast de grote wijzigingen bij Sanoma vindt de grootste ‘shake out’ op dit moment plaats binnen de huis-aan-huisbladen. Er hebben een aantal belangrijke fusies van grote uitgevers plaatsgevonden. Nieuwe huis-aan-huisbladen combinaties zijn ontstaan en minder rendabele titels zijn afgestoten. Ook zijn lokale proposities, met name bij zogenoemde out-of-home media, steeds gemakkelijker in te kopen voor adverteerders.

De meeste uitgevers hebben hun traditionele proposities inmiddels uitgebreid met digitale kanalen of middelen om een brug te slaan naar online. Hierbij kan worden gedacht aan digitale edities van print media en near field communication technieken.

grafiek_publ_012005-082014

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug