Daling advertentieverkoop Google minder dramatisch dan gedacht

Alphabet rapporteerde een lichte daling van de advertentieverkoop tot 54,55 miljard dollar, vergeleken met 54,66 miljard een jaar eerder. De daling is pas de derde in de geschiedenis van het bedrijf sinds de beursgang in 2004, maar is minder dramatisch dan de daling van 3,6 procent in het vierde kwartaal. Het aandeel werd door beleggers 2 procent hoger gewaardeerd.
Het moederbedrijf van Google zette in het eerste kwartaal in totaal 69,7 miljard dollar om, nauwelijks 3 procent meer dan een jaar geleden. De winst daalde naar 15 miljard dollar.
Zoekadvertenties waren goed voor 40,3 miljard dollar, YouTube advertenties daalden licht naar 6,6 miljard, waardoor het totaal op 54,5 miljard uitkomt (pdf).
Er was evenwel flinke groei voor clouddochter Google Cloud, waarvan de omzet 7,4 miljard bedroeg tegen 6,3 miljard een jaar eerder.
Het bedrijf probeert de kosten strak in de hand te houden en heeft in januari besloten om ongeveer 12.000 banen te schrappen.
Vorige week werd bekend dat Google de bouw heeft gestaakt van zijn nieuwe campus in Silicon Valley. Volgens CNBC zal de megacampus Downtown West in San Jose, die naar schatting in totaal 19 miljard dollar zou kosten, nooit het levenslicht zien.
Het complex omvatte 32 hectare met kantoren, parken, winkels, hotels en 4.000 woningen. Alphabet had de bouwvergunning in juni 2021 verkregen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond