Deel dit artikel
-

‘Data is sleutel tot digitale transformatie’

“Sinds een jaar zie ik pas dat directies van Europa’s grootste bedrijven de cloud gebruiken voor digitale transformatie”, zegt Europa-baas Sébastien Marotte van Google Cloud. “Ze beginnen te snappen dat data de sleutel tot verandering is.”

Marotte schetst het rap veranderende sentiment op de Europese markt. “Tot een jaar geleden zag je vooral dat de cloud werd ingezet om IT-diensten uit te besteden. Maar met de tools die wij bieden kunnen ze meer. Als je data uit de silo’s haalt en iedereen toegang tot de juiste tools geeft, krijg je concurrentievoordeel.”

De Fransman merkt dat niet enkel bij de verkoopgesprekken die hij zelf voert en de stijgende resultaten van zijn divisie (“niet eerder zo’n groei gezien in mijn werkzaam leven”), maar ook aan vragen die partners als Deloitte, Accenture en Atos krijgen. Typisch de adviesbureaus waar veeleisende multinationals mee werken.

“Eerst brengen ze hun data in, daarna laten ze er de kunstmatige intelligentie en machine learning van Googel op los.”

Google investeerde afgelopen drie jaar dertig miljard dollar in het optuigen van zijn cloudbusiness. Onder druk van CEO Diane Greene werden er veel zogeheten customer engineers aangenomen, Googlers die bedrijven praktisch op gang helpen. Maar het technisch team bouwt ook intensief aan regioclusters om de ‘harde schijven in de cloud’ fysiek zo dicht mogelijk bij ontwikkelaars en gebruikers te brengen.

Marotte, sprekend op een ontwikkelaarsconferentie in Londen: “De cloud biedt enterprises de kans om de ruimte die ze aan de consumentgerichte bedrijven verloren terug te pakken.”

Foto: Ed Webster (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond