Deel dit artikel
-

Datalekken desastreus voor klantvertrouwen

Datalekken bij bedrijven betekenen meestal een einde in het vertrouwen dat klanten in ondernemingen hebben. Dat blijkt uit onderzoek van SafeNet onder 4500 volwassen in de VS, Engeland, Duitsland, Japan en Australië. Twee derde van de ondervraagden geeft aan dat ze vermoedelijk nooit meer zullen kopen bij een bedrijf nadat gegevens op straat komen te liggen.

SafeNet publiceert elk kwartaal de Breach Level Index. In het tweede kwartaal werden wereldwijd 237 incidenten genoteerd, waarbij niet minder dan 175 miljoen gegevens op straat kwamen te liggen. Bedrijven die werden getroffen waren onder meer AOL, Dominos, eBay, Office en Spotify.

Datalekken met alleen persoonsgegevens hebben een iets minder grote impact op het vertrouwen dan wanneer bijvoorbeeld ook bankgegevens worden gelekt. Amerikanen maken zijn het meest vergevingsgezind, maar in Japan wordt een incident door 85 procent van de respondenten zwaar aangerekend.

Beveiligingslekken leiden volgens SafeNet vaak tot een onherstelbare vertrouwensbreuk en dat zal alleen nog maar erger worden nu bedrijven (zeker in Europa) verplicht worden om beveiligingsincidenten rond persoonsgegevens publiekelijk bekend te maken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond