Deel dit artikel
-

Datavisualisatie en retargeting populair bij kleine bedrijven

Het Nederlandse bedrijfsleven weet data beter om te zetten in bruikbare inzichten, zo blijkt uit het eerste deel van het Data-Driven Marketing Onderzoek 2020 van DDMA, waarvoor 162 Nederlandse organisaties werden ondervraagd.

Opvallend is dat kleine organisaties met minder dan 100 werknemers hierin het voortouw nemen: 77 procent daarvan vertaalt data naar bruikbare inzichten. Bij grote organisaties is dit 67 procent. Ook speelt data bij kleinere organisaties een grotere rol in de besluitvorming dan bij grote organisaties.

Bijna de helft van de kleine organisaties zegt uitsluitend beslissingen te nemen op basis van data, terwijl dit bij grote organisaties bij 41 procent gebeurt.

67 procent past datavisualisatie toe, en ook retargeting (67%) en marketing automation (65%) worden veel gebruikt. Bij de meer geavanceerde technieken valt nog veel winst te boeken, zo blijkt uit het rapport. Realtime personalisatie wordt nog maar bij 40 procent van de organisaties toegepast en staat het bij 34 procent nog niet eens op de planning.

Ook met predictive modelling kunnen nog stappen worden gemaakt. 40 procent heeft de techniek inmiddels in gebruik, maar bij 29 procent is de techniek nog geen onderwerp van gesprek of zelfs volledig onbekend.

De verschillen tussen opdrachtgevers en bureaus zijn verder ook groot. Bij bureaus is 48 procent helemaal niet bekend met predictive modelling, terwijl opdrachtgevers deze techniek veel in gebruik hebben of in ieder geval op de planning hebben staan.

Van alle tools zijn customer relationship management-systemen het meest in gebruik (85%). Daarna volgen in afnemende volgorde: BI/Reporting platform (73%), data warehouse (50%), customer data platform (34%), data management platform (31%) en master data management platform (15%).

Het volledige onderzoeksrapport wordt op 19 november gepubliceerd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond