Deel dit artikel
-

Dating-app Tinder en Netflix veel gezocht bij Google in 2013

Koningslied, Koninginnedag en Willem-Alexander eindigden dit jaar hoog in het zoekresultaten van Google. Ook blijkt dat de populariteit van video-on-demand verder toeneemt, zo werd opvallend vaak gezocht naar ‘hoe werkt Netflix’. Datzelfde geldt voor de dating-app Tinder.

Ajax is de meest gezochte voetbalclub en Rafael van der Vaart was dit jaar de meest gezochte voetbalinternational, ongetwijfeld ingegeven door de relatiebreuk met Sylvie Meis en zijn nieuwe relatie met Sabia Boulahrouz.

Nederlandse internetgebruikers zoeken daarnaast volop naar informatie over televisie en films. Under The Dome is het snelst stijgende tv-programma, gevolgd door de Nederlandse misdaadserie Penoza. De westernfilm van Quentin Tarantino, Django Unchained, voert de lijst aan van snelst stijgende films.

Het plotselinge overlijden van de Amerikaanse acteur Paul Walker zorgde ervoor dat hij de snelst stijgende persoon was in 2013. Ook het overlijden van Nelson Mandela heeft blijkbaar indruk op Nederlanders gemaakt. De snelste stijger in de categorie afbeeldingen was Zwarte Piet. In de categorie Koningshuis zochten de meeste Nederlanders naar Kate Middleton. Willem-Alexander en Amalia volgen direct daarna.

De SP was de meest gezochte politieke partij en Mark Rutte de meest gezochte bewindspersoon, direct gevolgd door Frans Timmermans. Obama is net als vorig jaar de meest gezochte buitenlandse politicus, gevolgd door Cameron en Kerry.

Steeds meer mensen oriënteren zich online voordat ze een aankoop doen. Dat is ook terug te zien aan de zoekresultaten dit jaar. IKEA was de meest gezochte winkel, gevolgd door de Mediamarkt en H&M. De Albert Heijn is de meest gezochte supermarkt, de Lidl staat op de tweede plaats. Opvallend is dat in deze economisch zware tijden de Aldi de lijst van snelst stijgende supermarkten aanvoert.

Facebook, YouTube, Hotmail en Google staan al jaren steevast in de top-10 van meest gezochte internet zoektermen. Outlook is de snelst stijgende technologieterm. Netflix en iOS7 maken de top-3 compleet.

Het zoekgedrag van Nederlanders verschilt wel per regio. In Utrecht werd het meest gezocht naar ‘paardenvlees’ en ‘Nationale Hypotheek Garantie’. De meeste mensen die zoeken naar het populaire fitnessprogramma Insanity, wonen in Flevoland. In Noord-Holland wordt het meest gezocht naar ‘selfie’, een met een mobiele telefoon gemaakt zelfportret.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond