Deel dit artikel
-

Datingsite Lexa wil koppels inzetten als merkambassadeurs

Stefan van den Berg is alweer ruim zes jaar managing director van Lexa.nl, de grootste en bekendste datingsite van Nederland. Hij begon zijn carrière bij de radiodivisie van Wegener. Binnen hetzelfde concern was hij in 1999 nauw betrokken bij de opzet van nieuwe sites als AutoTrack.nl;  JobTrack.nl en Funda.nl. Daarna werd hij marketing manager bij Talpa Radio Nederland. Donderdag spreekt hij op Emerce Performance.

Kun je aangeven hoe Lexa.nl is gegroeid?
“Lexa.nl is na de initiële groei tussen 2007 en 2010 en stabilisatie in 2011 met name het laatste jaar enorm in omvang toegenomen in zowel bezoek als inschrijvingen. Belangrijkste reden hiervoor is het feit dat we sinds juli 2012 continue aanwezig zijn via offline en online campagnes. Tv en radio wisselen elkaar af, terwijl online kanalen non-stop worden ingezet. Online zijn we met name gegroeid door alle campagnes tot in detail op de doelgroep te targeten, te testen en te optimaliseren.”

Hoe moeilijk is het om je je te onderscheiden in deze branche? Vergelijkingen met andere sites worden al gauw moeilijk omdat de successcore niet gecommuniceerd wordt door de deelnemers. Welke uitdaging geeft dat voor de marketing?
“Het onderscheid zit met name in de marketing, maar uiteraard ook in het product zelf. Wij hebben ervoor gekozen om een datingsite te zijn waar alle singles een geschikte partner kunnen vinden. In onze commercials laten we alleen echte leden aan het woord, wat goed is voor de geloofwaardigheid van online dating. Bovendien lopen wij als onderdeel van een internationaal bedrijf (Match.com) met dating als corebusiness voorop in productontwikkeling. Zo hebben wij als eerste datingsite een volwaardige app en mobiele site gelanceerd. Succes meten we in bezoek, maar nog meer via eigen onderzoek in bekendheid en waardering.”

Wat zijn de uitdagingen voor wat betreft performance marketing? En welke nieuwe mogelijkheden zie je aan de horizon?
“De grootste uitdaging is om de juiste balans te vinden tussen kwaliteit en volume. Voorheen kochten we grote volumes display advertenties in met relatief weinig kwaliteit. Door targeting via RTB-campagnes is de kwaliteit van de campagnes nu veel beter, terwijl het volume laag is gebleven. Een andere uitdaging is om je via Facebook campagnes kwalitatief te blijven onderscheiden van andere adverteerders die dating advertenties gebruiken om meer verkeer te genereren.
“Qua nieuwe mogelijkheden staan mobiele campagnes momenteel met stip op 1. De helft van onze verkeer gaat nu al via mobiele apparaten. Ook social gaat een steeds grote rol spelen. Nu online dating volledig geaccepteerd is, is het volgende doel om koppels die elkaar via Lexa.nl hebben ontmoet als merkambassadeurs in te zetten en hun ervaringen te laten delen met hun vrienden en volgers.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Davey Groothedde

Deze man is een groot voorbeeld voor mij!

Marinthe

Lexa kan heel veel aan kwaliteit winnen als men de campagne-beloftes waarmaakt. In dit geval: een gratis lidmaatschap. Als dat niet blijkt te kloppen en je dus wél moet betalen voor een lidmaatschap, geeft de klantenservice gewoon niet thuis. Mails worden simpelweg niet beantwoord. Dat heet: oplichting!

Floris

Het is algemeen bekend dat Lexa/Meetic geen eerlijk spel speelt. Veel fake profielen, zeer ingewikkelde afmeldprocedures en een onbereikbare klantenservice zijn slechts het topje van de ijsberg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond