Deel dit artikel
-

DDMA gaat Code Telemarketing aanscherpen

DDMA, branchevereniging voor data en marketing, wil samen met andere partijen uit verschillende sectoren de Code Telemarketing aanscherpen. Vermindering van consumentenirritatie door telemarketing in een veranderende markt is volgens de vereniging absoluut noodzakelijk.

Als initiatiefnemer zal DDMA de werkgroep voor de herziening van de code coördineren. De werkgroep zal wekelijks samenkomen om een hoog tempo te garanderen. Daarbij wordt de diverse sectoren om input gevraagd zodat de code breed gedragen wordt.

DDMA stelt een werkgroep samen met vertegenwoordigers van de Klantenservice Federatie, uitgeverijen, loterijen, goede doelen en contactcenters.

Het doel is om in zes maanden tijd de nieuwe Code Telemarketing tot stand te brengen. Het streven is de herziene code onder te brengen bij de Stichting Reclame Code (SRC), zoals nu ook het geval is. De Code Telemarketing geldt dan voor alle organisaties in Nederland die telemarketing gebruiken. Consumenten kunnen klachten over telemarketing indienen bij de SRC.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jan

Met het dreigende wetsvoorstel wat telemarketing wil aanpakken blijkt zelfregulering opeens wel mogelijk te zijn.

De branche heeft dit aanstaande verbod – althans laten we hopen dat het doorgaat – volledig aan zichzelf te wijten. Ik zal in ieder geval blij zijn als ik van die telefoontjes af ben.

Stef Bouwhuis

Kan de overheid niet opnemen dat alle vanuit het buitenland komende Telemarketing eveneens moet voldoen aan deze wetgeving, waarbij in geval van overtreding ook Nederlandse en Europese bedrijven kunnen worden beboet?

Sara

Stef, wanneer je in of naar Nederland belt, moet je iedereen zich altijd aan de Nederlandse wetgeving houden. Zodra iemand die belt uit het buitenland een Nederlandse wet overtreedt kan de toezichthouder (ACM) die organisatie hier wel op aanspreken of beboeten, het zal alleen niet altijd lukken omdat het vaak moeilijk is om deze organisaties te vinden.

En Jan, zelfregulering is er op dit moment ook al, namelijk de Code voor Telemarketing (CTM) uit 2012. Deze code zal door alle ontwikkelingen in de kamer snel worden herzien en aangescherpt.

Jan

Sara, die zelfregulering werkt blijkbaar niet getuige de klachtenstroom.

En persoonlijk heb ik mijzelf gedurende de afgelopen jaren meerdere malen bij het bel-me-niet register uitgeschreven, volkomen kansloos – ik ontvang elke week wel een paar telefoontjes van telemarketingbureaus.

Ben jij van mening dat er nu geen problemen zijn met telemarketing? Zo ja, dan heeft de branche het de afgelopen jaren toch verzaakt met de zelfregulering vind je niet? En nu blijkt dat men niet ongestraft iedereen telefonisch kan blijven stalken gaat de branche de code herzien en aanscherpen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond