Deel dit artikel
-

DDMA: Schriftelijke bevestiging bij telemarketing te duur

Brancheorganisatie Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) heeft haar zorgen geuit over het wetsvoorstel consumentenrechten, dat een schriftelijke bevestiging door de consument vereist van een contract dat is afgesloten via de telefoon. De implementatiekosten bedragen naar schatting zo’n 11,5 miljoen euro.

Bovendien lijkt het voorstel zijn doel voorbij te schieten nu met de introductie van de Single European Payment Area (SEPA) de schriftelijke bevestiging al verplicht wordt voor automatische incasso’s. De nieuwe verplichting komt hier nog eens bovenop. De bevestiging geldt weliswaar niet voor alle verkopen, wel voor diensten als gas, licht, energie en telecom.

De opstellers van de wet (pdf) gaan er volgens de DDMA ten onrechte vanuit dat bij een volume van veertig miljoen telemarketinggesprekken per jaar, slechts twee miljoen contracten worden afgesloten die onder deze wetgeving zullen vallen. De conversie ligt echter veel hoger. Veel van deze telemarketinggesprekken zijn er namelijk op gericht om bestaande klanten te behouden en hen bij het verlopen van een contract ertoe te bewegen opnieuw een overeenkomst voor bepaalde tijd aan te gaan.

Het ministerie werkt momenteel aan een reactie op de Kamervragen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond