Deel dit artikel
-

‘De fysieke winkel is niet dood’

“Als online het intermenselijk verkeer van fysiek contact weet te evenaren, zal ik mij oprecht zorgen gaan maken”. Rens van de Schoor, directeur van Steps, Superstar en Miss Etam, gelooft nog heilig in fysieke retail, net als Krein Bons, CEO van vanHaren. “De conversie in winkels is altijd nog hoger dan die van online”, zei hij gisteren op Emerce eRetail.

Van de Schoor, Bons en Marco du Pré, CEO van Garcia Jeans, werden gistermiddag aan de hand gevoeld over de stand van zaken in de retail. Na een zeer bewogen jaar, waarin onder meer V&D, Perry Sport, Miss Etam en Macintosh omvielen, is het de vraag of retail nog toekomst heeft.

Het drietal denkt van wel. “Nederlanders hebben al gauw de neiging om als een bedrijf failliet gaat, te denken dat het geen waarde meer heeft,” zegt Van de Schoor. “Dat is natuurlijk niet zo, het is financieel even niet goed gegaan, maar formules kunnen wel degelijk toch heel relevant zijn.”

Met de overname van Miss Etam nam Van de Schoor bijvoorbeeld 200.000 Facebookvolgers over. De waarde van die potentiële klanten moet volgens hem niet worden onderschat.

Bons sprak gisteren over een herschikking van de markt, met formules die het ook zonder online concurrentie wellicht niet meer gered hadden. Online heeft het proces in een stroomversnelling gebracht.

Van de Schoor: “Online doet een aantal dingen goed die de fysieke retail niet meer zo goed doet: gemak bijvoorbeeld. Qua beleving voldoen bepaalde formules niet meer. Maar ik kom nog altijd graag bij een kleine supermarkt die mij bijvoorbeeld op donderdag een sms-bericht stuurt dat er weer verse makreel is.”

Bons onderschrijft die visie. Zijn bedrijf sloot onlangs het beste jaar ooit af, hoewel concurrenten als Macintosh werden ontmanteld. De ideale formule maakt volop gebruik van alle kanalen, online en offline. “Veel van onze klanten halen hun online bestelling graag in de winkel op, vanwege het persoonlijke contact.”

Marco du Pré gelooft nog altijd in de fanmatige aanpak, met personeel dat gemotiveerd en met kennis van zaken jeans staat te verkopen.

Online weet die persoonlijke benadering nog altijd niet te evenaren. Van de Schoor: “Personalisatie online is gewoon het inschatten van voorkeuren op basis van statistieken. Dat is toch wat anders dan een persoonlijke begeleiding.” Maar hij moest toegeven dat wanneer online het persoonlijke contact echt zou evenaren, “ik daar zeker wakker van ga liggen”. Nu zijn ze nog op de vingers van een hand te tellen: online winkels als House of Einstein die via webcam klanten adviseren.

De drie ondernemers waren het over een ding eens: de fysieke winkel moet echt meerwaarde bieden, iets dat elektronicazaken en boekenwinkels nog maar ampers voor elkaar krijgen. Bons: “Je moet er tegenwoordig echt aan trekken, maar dan bereik je zeker wel iets.”

Foto’s Peter Boer

eRetail 1

eretail 3

eretail 7

eretail 9

eretail 6

eRetail 2

Deel dit bericht

4 Reacties

B martmans

Ik denk dat hij zich dan vrij snel zorgen mag gaan maken of denkt hij serieus dat een paar webshop zuilen in winkels de oplossing is?

Maurice Beerthuyzen

Klinkt weer als navelstaren op het Retail evenement?

“De conversie in winkels is altijd nog hoger dan die van online”, wellicht is de pure conversie hoger, maar hoe zit het met de kosten van peperdure winkelpanden, het niet op voorraad hebben van producten, het spaarzame personeel dat te weinig van de producten weet; dat businessmodel is niet lang houdbaar.

In deze zin ontbreekt ook de blik op de toekomst: Maar hij moest toegeven dat wanneer online het persoonlijke contact echt zou evenaren, “ik daar zeker wakker van ga liggen”. Dan ga je er vanuit dat de shopper van morgen persoonlijk contact belangrijk zou vinden bij een aankoop? De 40-jarige die niet anders gewend is wel, maar jongeren shoppen heel anders dan hun ouders.

Joshi

martmans, geen idee over wie je het hebt.

Franca van Mourik

Als een klant geen hulp nodig heeft, zal hij/zij het vanaf de bank online bestellen. Zorg dus dat je klant jouw kennis, expertise en inlevingsvermogen nodig heeft. Dan komen klanten graag volgende keer weer.
Daarnaast zorg je natuurlijk voor een optimale logistiek, al dan niet via eigen online leveranciers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond