Deel dit artikel
-

De Grote IP-Atlas

Het Nederlandse RealMapping claimde tot voor kort het marktleiderschap op het gebied van IP-Mapping (koppeling van anonieme internetgebruikers aan geografische gebieden) met een databestand van 4 miljard IP-adressen. Inmiddels heeft het Amerikaanse Quova een even grote database in gebruik genomen. De onderneming streeft zelfs naar IP-mapping op postcode-niveau.

Nog altijd zijn er duizenden websites waar gratis informatie wordt geboden in ruil voor persoonlijke gegevens. Gebruikers moeten meestal lange vragenlijsten invullen voordat ze toegang krijgen tot deze gegevens. De weerstand hiertegen groeit. De helft van de lijsten, zo blijkt uit onderzoek, wordt niet serieus ingevuld. En dat is niet het enige probleem. Om de gebruiker bij een volgend bezoek te herkennen, moet een bestandje (cookie) op de harde schijf worden achtergelaten. Bijna de helft van de gebruikers weigert cookies of wist ze.

"De gemiddelde levensduur van een cookie is veertien dagen", weet Mitch Golden, directeur ontwikkeling van Quova. Het Californische bedrijfje gaat internetbedrijven helpen om hun klanten beter te herkennen, maar dan zonder opdringerige vragenlijsten. Quova heeft de herkomst van ruim 4 miljard IP-adressen achterhaald. IP-adressen zijn getallen die meestal aan gebruikers wordt toegewezen voor de duur van een internet-sessie. Elke provider heeft honderden van deze IP-adressen. Met die adressen kan de identiteit van de gebruiker niet worden achterhaald, maar wel kan worden vastgesteld of zijn provider uit Nederland komt en of de gebruiker voor een bedrijf of universiteit werkt. Het advertentienetwerk DoubleClick gebruikt al jaren IP-adressen om internetters advertenties in hun eigen taal voor te schotelen.

De technologie is in de loop der jaren steeds geavanceerder en fijnmaziger geworden. De methode van het Nederlandse RealMapping is gebaseerd op een client/server model. De Java-software draait op de webserver van de klant. Als de bezoeker bij een website komt, leest de server het IP-adres dat in een database wordt opgezocht. Quova werkt daarentegen geheel als ASP (Application Server Provider). Er komt alleen een klein stukje software op de server van de klant te staan en de servers van Quova handelen de rest af.

Quova en RealMapping claimen een grote nauwkeurigheid van de gegevens. Bovendien zal de dienstverlening de komende jaren verder worden uitgebreid. In de toekomst kan bijvoorbeeld ook de snelheid worden bepaald waarmee gebruikers inbellen. Gebruikers met een 28.8 modem krijgen dan een minder rijk opgetuigde pagina te zien, terwijl breedbandgebruikers een videomenu kan worden voorgezet. Verder is het de bedoeling dat de IP-database wordt verfijnd. Nu is het al mogelijk om IP-adressen te herleiden tot bepaalde stadswijken. "Het MIT in Cambridge heeft een eigen reeks IP-adressen, dan heb je het over een gebied van een paar vierkante kilometer", zegt Mitch Golden. Bij steden als San Francisco met een zeer hoge IP-dichtheid is zelfs al een indeling naar postcode mogelijk. Met name adverteerders zijn daarin geïnteresseerd.

Detectie

Zestig procent van advertenties in kranten is gericht op de lokale markt, zo blijkt uit onderzoek van Forrester Research, en ook online adverteerders zoeken hun klanten het liefst dicht bij huis. In ons land zet luchtvaartmaatschappij EasyJet reclamebudgetten efficiënter in door advertentiecampagnes te richten op de regio van websitebezoekers. Mark van der Linden, directeur van RealMapping, is echter sceptisch over de postcodeclaims van Quova. "Het is nog theorie, want toegepast wordt het nergens. Als bij sommige internet providers of bij bedrijven gebruik wordt gemaakt van een proxy server, is de herkomst van het IP-adres helemaal moeilijk vast te stellen. Dat is onder meer het geval bij America Online, waar alle IP-adressen verwijzen naar het hoofdkantoor in Virginia, ook al zitten de gebruikers heel ergens anders."

Quova, dat begin 2000 werd opgericht met financiële steun van onder meer IDG Ventures en Softbank, wil nog niet kwijt voor welke klanten men gaat werken. "Je kunt denken aan advertentiebureaus en e-commerce sites", zegt Golden. Aan toepassingen is in elk geval geen gebrek. Zo is met IP-Mapping ook fraude-detectie mogelijk. Hackers zijn sneller op te sporen als hun geografische positie kan worden achterhaald. Ook op auteursrechtelijk terrein liggen er mogelijkheden is het verschiet. In verband met auteursrechten kunnen niet alle videofilms zomaar overal in de wereld vertoond worden. Herkent de website een land of gebied waar de vertoning niet is toegestaan, dan zou de gebruiker die video ook niet kunnen opvragen.

In de toekomst wordt IP Mapping helemaal een luilekkerland. Met de introductie van de nieuwe standaard IPv6 zal het aantal IP-adressen fors worden uitgebreid. Gedeeld door de oppervlakte van de aarde, zijn er dan zo'n 300 IP-adressen per vierkante meter beschikbaar. "Je zou straks iedere pinguïn op de Noordpool een IP-adres kunnen geven", zegt Mark van der Linden van RealMapping. "Ik denk alleen niet dat bij de toewijzing van die adressen rekening zal worden gehouden met de geografische positie van gebruikers. In theorie zou je een complete serie IP-adressen kunnen toewijzen aan landen, steden of wijken, maar je kunt van te voren moeilijk inschatten waar de grootste groei wordt gerealiseerd."

Deel dit bericht

30 Reacties

Edwin Vlems

Je kunt pinguins op de Noordpool geen IP-adres geven want….. ER ZITTEN HELEMAAL GEEN PINGUINS OP DE NOORDPOOL…….. WEL OP DE ZUIDPOOL!

H.Vermeiden

Eerst hebben de Mormonen alle n.a.w. gegevens in kaart gebracht, daaraan gaan we de IP-database koppelen en binnenkort natuurlijk het genen-paspoort.Komt alles na 60 jaar toch nog goed.Sorry hoor!, maar er blijft een raar luchtje aan dit soort initiatieven. Als het in positieve zin wordt gebruikt is het halleluja, een uitkomsten en de redder, maar als het verkeerd gebruikt wordt, ja dan komen de doom-scenario's weer uit de kast.

Alex van Leeuwen

De reaktie van de heer Vermeiden is begrijpelijk, maar lijkt vooral voort te komen uit ontwetendheid. Het gebruik van een IP database schendt JUIST niet de privacy van websitebezoekers, omdat hierbij geen gebruik gemaakt wordt van cookies of persoonlijke informatie. Alleen bekend is de globale lokatie (stad en land) van een bezoeker. IP databases, zoals die van RealMapping, worden gebruikt om bezoekers relevante content te bieden, zoals bijvoorbeeld de juiste taal of produktinformatie. Hierdoor verhoogt de klantvriendelijkheid. Bovendien biedt het adverteerders de mogelijkheid op basis van geografie hun doelgroep te bereiken. Niet meer en niet minder. Als IP adressen een probleem zouden zijn, dan zouden telefoonnummers dat ook zijn. Een IP adres is niet een personificatie van een bezoeker, ook al omdat meerdere personen onder één IP adres kunnen vallen. Het opslaan van persoonlijke informatie met behulp van IP adressen (waar de heer Vermeiden bang voor is) is hierdoor zinloos. Alex van Leeuwen (RealMapping)  

Arjen Bruinning

Beste Alex,Toch wil ik je even corrigeren, want er zijn wel degelijk gevallen waarbij bepaalde personen een vast IP-adres hebben:- leden van een internet provider zoals bijvoorbeeld Demon hebben een vast IP-adres- kabelnet gebruikers hebben over het algemeen een vast IP-adres Dus personificatie aan de hand van een IP adres kan wel. Koppel dat aan registratiegegevens op een site en je weet altijd wanneer de gebruiker bij je langskomt aan de hand van zijn IP-adres (en niet bijvoorbeeld aan zijn cookie die hij elke keer verwijderd).Waarbij ik wil opmerken dat een IP database om te gebruiken voor herkenning van land, taal etc. een prima initiatief is. Met vriendelijke groet,

Ton van den Hoogen

Laat ik nu al jaren het bizarre idee hebben dat geografische locatie er op Internet niet toe doet…. Dat is natuurlijk niet helemaal waar: het gaat vooral op voor producten en diensten die digitaal kunnen worden geleverd. Maar toch…. In het geheel zie ik maar een zeer beperkte toegevoegde waarde voor een IP-atlas. Bijvoorbeeld het taalprobleem wordt al heel vaak op een heel natuurlijke manier opgelost: Al wil ik als Nederlander een vakantiehuisje, dan kom ik bijvoorbeeld terecht op http://www.eurorelais.nl. En als Engelsman op http://www.eurorelais.com. Rara welke taal ik bij elk van de sites krijg….De IP-atlas leidt tot excessen als websites die je vanuit Nederland alleen maar in de Nederlandse taal kunt bereiken (de taalswitch is vervallen), waardoor een flink percentage (10-15%?) van de hierwonenden meteen afhaakt. En al was ik bijvoorbeeld de Gamma dan zou ik het helemaal niet op prijs stellen als een bezoeker van de website direct naar de dichtsbijzijnde bouwmarkt wordt verwezen. Dat lijkt erg vriendelijk, maar ik zou liever hebben dat iemand zijn postcode intypt, en wellicht nog een paar interesses (dus GEEN naw-gegevens), waarna hij/zij en de dichtsbijzijnde bouwmarkt krijgt EN vooral meteen het meest interessante productaanbod. De eerstvolgende keer krijgt dezelfde bezoeker dit uiteraard direct voorgeschoteld, en kan het profiel worden verbeterd. En daarmee de service. Een tussenstap als een IP-atlas kun je in dit proces missen als kiespijn. Voor diegenen die hierin menen te herkennen dat ondergetekende voorstander is van die beruchte vragenlijsten: ik word daar persoonlijk doodziek van. Ik vind het volslagen onjuist om proberen te achterhalen WIE iemand is (waar hij/zij woont etc.). Daarentegen vind ik het van groot belang om te achterhalen WAT iemand WIL. Dan kun je tenminste een beter aanbod doen op de website, meer toegespitst. En zeker, al komt het uiteindelijk tot een aankoop, tja, dan zijn de NAW-gegevens zo gek nog niet. Maar die krijg je dan ook wel…. Maar Realmapping en haar Amerikaanse concurrent zullen hier ongetwijfeld anders over denken. Daarom een uitdaging: ik woon op postcode 1106 DL. Ik hoor graag op welke plaatsen op Internet ik naar aanleiding van deze informatie in het vervolg fenomenaal beter wordt geholpen. 

Ton van den Hoogen

Uit het artikel:————-Bijna de helft van de gebruikers weigert cookies of wist ze. "De gemiddelde levensduur van een cookie is veertien dagen", weet Mitch Golden, directeur ontwikkeling van Quova.————-Laat ik hier nu geen woord van geloven….Er zijn al heel wat onderzoeken naar geweest en die wijzen voortdurend op een weigering van tussen de 5 en 10% (toch ook al niet gering). Ook het gemiddelde is veel te laag al ga je uit van de gemiddelde computerconfiguratie en de gemiddelde computergebruiker (niet-al-te-veel-kennis-van-zaken-laat-staan-over-cookies). Typisch een geval van je eigen verhaal proberen kracht bij te zetten. Iets teveel van het goede. De rest van het verhaal wordt door de stelling van Mitch Golden alleen maar ontkracht. Jammer.

H.Vermeiden

Beste Alex, Het grootste gedeelte van IP-adressen is wel aan mensen te koppelen,kwestie van geduld. Op dit moment is het globaal, maar met meer info is het steedscloser te monitoren. Zo kunnen ze in SF (door de giga-dichtheid van aansluitingen) al tot op de straat nauwkeurig zien waar een IP vandaan komt.De gein is dat je alleen met IP's niet heel veel kan, maar wat als je databases gaat koppelen. Net als met tel.nr's. Alleen een tel.nr. heb je niks aan, maar koppel daar de telefoongids + postcode aan en mijn edah card (sorry, moet op de kleintjes letten) dan wordt het een heel ander verhaal, niet?

raymond van erkel

Ik vind het spijtig dat in dit artikel niet melding wordt gedaan van het 'Digitale Douane'-scenario van Francisco van Jole, dat RealMapping gebruikt zou worden om bepaalde geografische of IP gebieden uit te sluiten van informatie omdat ze in een digitale woestijn leven. RealMapping is nu marktleider met een databestand van 4 miljard IP-adressen. Hoe lang zal het duren voordat de Chinese overheid het marktleiderschap op het gebied van IP-Mapping overneemt van RealMapping? De gedachten over segmentatie op het internet op basis van IP-adres zijn overigens niet nieuw. Ik kwam het 5 jaar geleden al tegen in een artikel van John Quelch in Sloan Management Review. En Stefan Verkerk meldde in Adfo Direct (maart 1998): "Met een koppeling aan een database van internet-providers kan met de Adstat-dienst van Compass Interactive aan de hand van het IP-adres binnen Nederland ook regionaal worden gesegmenteerd." Een meer kritische houding is m.i. gewenst.

Jan Derk

De gedachte aan Big Brother wordt wel erg sterk bij het lezen van het bovenstaande artikel.Uit artikel: "Met die adressen kan de identiteit van de gebruiker niet worden achterhaald"De meeste breedband Internet gebruikers hebben een vast IP nummer. Een IP nummer is dan een computer en vaak een persoon. Het feit dat vele Internet gebruikers cookies uitschakelen of regelmatig wissen, laat duidelijk zien dat zij niet zitten te wachten op derden die proberen te achterhalen wie zij zijn. Cookies hebben nog het voordeel dat je ze kunt weigeren. Ik vermoed dat meer ISP's in de toekomst Proxy services en dynamic IP's voor breedband zullen aanbieden om privacy te beschermen.

Johan Meulekamp

Grappig om iedere keer te lezen over marktleiderschap en eveneens over "Dat is onder meer het geval bij America Online, waar alle IP-adressen verwijzen naar het hoofdkantoor in Virginia, ook al zitten de gebruikers heel ergens anders." Even de zaken op een rijtje: Digital Island (San Francisco) is een van de eerste bedrijven geweest die deze technologie toepast (IP geografische mapping die zij TraceWare noemen; reeds begin 1999). Traceware is overigens inmiddels gepatenteerd. Realmapping heeft zich voorgedaan als potentiele klant (Februari 1999) en daardoor de noodzakelijke informatie ontvangen om dit zelf in de markt te zetten en zich vervolgens 'marktleider' te noemen. Vervolgens zelfs een prijs ontvangen. Even over AOL, Digital Island is wel degelijk in staat om de geografische lokatie te bepalen, AOL (USA) is een van Digital Island's grootste klanten. In oktober 2000 is TraceWare door Microsoft gelicenceerd. Microsoft ondersteund en ontwikkeld toepassingen van TraceWare in DRM. Microsoft gebruikt TraceWare om specifieke markten van de juiste informatie te voorzien. Alle Windows2000 downloads worden immers via het Digital Island Content Delivery Network geleverd, wereldwijd wel te verstaan. Recent is aangekondigd dat TraceWare ook informatie levert op stedelijk niveau (conform ISO 3166-1 en -2) met een groot verschil ten opzichte van andere partijen: het kan nu geleverd worden! Nog even over marktleiderschap: de nauwkeurigheid van TraceWare is beter dan 96% wereldwijd en beter dan 97% in de USA. Dit maakte deel uit van de patentering en is dus waar. TraceWare is eveneens beschikbaar binnen het Streaming Media platvorm van Digital Island voor opnieuw DRM en het beschikbaar stellen voor Streams (of niet) aan specifieke landen of regio's. Kortom er wordt op vele fronten aan vrijwel dezelfde toepassingen gewerkt. Laat de markt uitmaken voor wie welke keuze de beste is.

Johan Meulekamp

Even een reactie op Jan Derk en bescherming van privacy. Ik kan niet voor RealMapping en soortgelijke diensten spreken, maar wat TraceWare (Digital Island – http://www.digitalisland.net ) doet is niets anders dan de geografische locatie terugmelden aan de applicatie. De eigenaar van deze applicatie of de website gebruikt dit om de weer te geven pagina aan te passen en eventueel te voorzien van specifieke regionale informatie (Financial Times bijvoorbeeld). Bij websites die muziek of video's aanbieden wordt het repertoire aangepast. Bij creditcard betalingen wordt gecontroleerd of de creditcard in hetzelfde land is uitgegeven als waar de koper zich bevindt, desbetreffende bedrijven besparen miljoenen (creditcard fraude) dollars per jaar. Ook DRM gebruik (Reciprocal.com) plukt hiervan de vruchten. Uiteraard levert de TraceWare (of Realmapping) ook waardevolle marketing informatie op die de leverancier van goederen in staat stelt om activiteiten in bepaalde landen te intensiveren. Cisco Systems heeft op basis van TraceWare informatie de omzet in specifieke landen met 40% kunnen doen toenemen. TraceWare levert alleen een landen- of regionale- code aan aan de applicatie.

Jeroen Nas

Nou, nu iedereen fijn over elkaar heenvalt over zowel Privacy-issues en wie het eerste was wordt het tijd om eens te kijken waar de technologie nu inderdaad het eerste werd toegepast en op welke manier. Ik doe een voorzet; graag hoor ik wanneer iemand een (gedocumenteerde) eerdere versie weet. TrefPunt Nederland (internet provider van Rabobank, later overgenomen door KPN) introduceerde IP nummer-herkenning gekoppeld aan websitebesturing (klant ging automatisch naar 'zijn' lokale TrefPunt-pagina bij het intypen van http://www.tref.nl) in augustus 1995. Dat gebeurde op geheel in eigen huis ontwikkelde technologie (eerste versie was Linux based), waar overigens de oprichter van Realmapping nauw bij betrokken was. De privacy issues zijn van de baan vwb breedbandgebruikers wanneer providers een dienst zullen aanbieden waarmee IP-nummers wisselen. De ervaring leert dat wanneer er genoeg vraag naar is, dat dat vanzelf onstaat. Ik maak me daar niet zo veel zorgen over. Wat ik veel interessanter vind, is dat de IP-nummers die aan mobiele devices toegekend worden het probleem van geografische positionering weer een geheel nieuwe dimensie geven. Wanneer ik mobiel internet, hangt mijn IP-nummer dan nog samen met mijn lokatie als ik over de wereld reis? Vast niet, als ik van dezelfde provider gebruik blijf maken. Dit soort vraagstukken zijn veel interessanter dan de aggressieve stukjes van (vermeende) concurrenten.

Ivar Lenz

Een IP-databank met 4,5 miljard IP-adressen die in kaart zou zijn gebracht is natuurlijk volstrekte marketinglarie. Typisch geval van een weinig kritische journalist die een persbericht knipt en plakt en daar geen kritische kanttekeningen bij kan plaatsen bij gebrek aan competentie.- 4,5 miljard IP-adressen zijn denk ik maar voor een heel klein deel te koppelen aan inbelpunten van providers en daarmee dus ook aan plaatsen danwel regio's. Provider en land zal nog wel lukken. Die IP-reeksen zijn op verschillende plekken al te downloaden.- Groot deel van die IP-adressen zijn server-adressen en dus niet interessant voor marketingdoeleinden.

Lucas

Makkelijk om zo te reageren als je niet eens weet hoe complex een dergelijke inventarisatie is. De meerwaarde van een dergelijke oplossing zal in de toekomst alleen maar groter worden als steeds meer apparaten met het internet verbonden zullen worden. Het is toch interessant om te weten of het IP adres gekoppeld is aan een breedbandverbinding, een mobiele telefoon, een interactieve TV, een auto, een koelkast of enig ander apparaat dat in verbinding zal staan met het internet. Content kan daar dan automatisch aan gekoppeld worden, en niet alleen marketing content, zodat de gebruiker beter bedient kan worden.

Lokman Tsui

Of het nu marketinglarie is of niet, feit blijft dat op dit moment de ontwikkeling van het internet door de markt wordt gestuurd. Er is hele grote vraag naar een dienst als IP-mapping, niet alleen vanwege commerciele doeleinden, maar ook om aan wettelijke verplichtingen te voldoen. Denk bijvoorbeeld aan de zaak Yahoo tegen de staat Frankrijk (nazi memorabilia). En eerlijk gezegd vind ik het een beetje naief als je denkt 'dat het allemaal wel meevalt'. Ik kan iedereen aanraden een boek als "Code and other laws of cyberspace" van Lessig eens te lezen. Om Nealy van Sun Microsystems maar eens te quoten: "You don't have any privacy. Get over it."

Peter Koning

Graag wilde ik even kwijt dat de meest zinnige opmerking in deze hele discussie nog steeds gemaakt is door Edwin Vlems: pinguins wonen op de zuidpool. Rock on!

Een proxygebruiker

Ooit iemand gehoord van proxy-ipnummers die je helemaal zelf kunt instellen? Er zijn namelijk enorme lange lijsten met proxy-ip's te vinden op het internet met de daarbij behorende poortnummers. Je kunt er gewoon gebruik van maken, als je het instelt bij je LAN-instellingen. Wanneer je over het internet surft, is alleen dat proxy-ipnummer te zien, waar misschien nog vele anderen gebruik van maken. En maak je gebruik van bv. een Spaanse proxy en zit je in Nederland. dan zien de eigenaren van die bezochte sites alleen het ip-nummer van die Spaanse proxy en nooit je orginele IP-nummer an jou kabelmaatschappij of de kpn! Je kunt hier gemakkelijk mensen in dit geval mee om de tuin leiden dus! Bovendien werkt het ook perfect als Firewall voor eventuele Hackers!!! En het surft ook nog eens een stuk sneller! (Wel even een goede en snelle proxy kiezen dus!) Wel af en toe tijdens het bezoeken van pagina's die je al eerder gezien hebt op vernieuwen drukken bovenin je scherm, omdat de proxy wel eens zoekt naar oude instellingen van de eerder bezochte pagina's, waardoor je vernieuwingen niet ziet!Suc6!!! http://proxycheck.spylog.ru/list.phtml?status=2 is bv. een adres waarop je ip's en de poortnummers kunt vinden! Stel ze even in bij: Extra-Internetopties-Verbindingen-LANinstellingen-Proxyinstellingen. Je zult zien dat het werkt. Alleen via mailen met outlook werkt je originele ipnummer!!! Alleen met surfen heb je een ander!!

Maarten

Pinguins wonen op de zuidpool EN er zit 1 soort op de evenaar (!!!). Verder heb ik het idee dat hier een oude discussie wordt opgerakeld die al eens gevoerd is toen de mensen van Realmappings hun product in de markt probeerden te zetten. Dit is weer zo een voorbeeld van een onderwerp waar de discussie verhult waar het eigenlijk om gaat. Realmappings heeft de moeite genomen om geografische informatie, die impliciet aanwezig is in openbare info (registratie van eigenaren van ip-klassen, en tracing informatie), expliciet vast te leggen. Hier is op zich niets mis mee, en er zijn vast ondernemers die hier omheen een rendabel businessmodel denken te kunnen bouwen. Wie zich daarbij niet houdt aan de spelregels van de markt krijgt vroeg of laat het deksel op de neus. Het ge-als, ge-mits en ge-maar dat in de discussies de boventoon voert wordt m.i. gevoed vanuit emoties. Net als bij discussies over genetische modificatie en destijds over cookies worden angsten gevoed door indianenverhalen en gebrek aan werkelijke kennis van zaken.Een ander punt is inderdaad zoals door anderen al aangestipt de vraag naar de betrouwbaarheid van zo een geografische ip-database en daarmee de vraag naar de (commerciele) waarde. Overigens geldt dit voor meer (statistische) zaken op internet, zoals pageviews, hits, bannerviews, clickthroughs. Statistisch gegoochel leidt tot indrukwekkende uitspraken, maar als je vraagt naar de werkelijke waarde zwijgt iedereen.

Pietje Precies

Ok, ok, dan geven we toch de ijsberen op de noordpool een ip adres.

ThaMan

"Het Nederlandse RealMapping claimde tot voor kort het marktleiderschap op het gebied van IP-Mapping (koppeling van anonieme internetgebruikers aan geografische gebieden) met een databestand van 4 miljard IP-adressen. Inmiddels heeft het Amerikaanse Quova een even grote database in gebruik genomen." In deze eerste alinea bespeur ik een fout. RealMapping is namelijk overgenomen door Quova. Kijk voor meer informatie over deze overname op http://www.realmapping.com

ThaMan

Beste Proxygebruiker, Hartelijk dank voor je geweldige link naar die ene website. Er doet zich alleen één probleem voor: ik kan geen Russchisch lezen. Jij wel of is er iets anders aan de hand? Alvast bedankt voor je antwoord, ThaMan®

Ineke Peters

Voor een uitputtendende inventarisatie van IP adressen zie http://www.ipindex.net/ (sinds 1995!).In de FAQ wordt uitgelegd hoe het een en ander geautomatiseerd moet worden. Met enekel scripts op je webserver en je weet met een redelijke nauwkeurigheid waar iemand vandaan komt. Nauwelijks kosten aan verbonden.

Marco

Uhm..Pinquins zijn toch verzonnen door linus ?of was het nu andersom :) Hahahhaha

Kosta

Ik wil helemaal niet dat een bedrijf bepaalt wat ik belangrijk vindt op zijn website. Ik wil dat zelf kunnen kiezen. Als ik door een winkecentrum loop wil ik bij binnenkomst ook geen badge opdoen waarop mijn postcode staat vermeld opdat de lokale Blokker mij geen tuinset aanbiedt omdat mijn helaas veel te kleine balkonnetje van mijn verder best aardige flatwoning daar geen ruimte toe biedt. En als ik de volgende keer de Hema binenloop dan wil ik gewoon een worst kunnen kopen, ondanks het feit dat ik tijdens mijn vorige bezoeken twee keer de voorkeur heb gegeven aan kaas. Ik vindt het een eng idee dat mensen/bedrijven/instellingen kunnen achterhalen wie ik ben, wat ik doe, waar ik het doe, hoe vaak ik het doe. Ik ben dan bijvoorbeeld ook een fanatiek cookie weigeraar. Dat beperkt mij tegenwoordig overigens steeds meer in het surfen over het web. Steeds meer sites stellen het accepteren van cookies verplicht anders kun je gewoon niet verder. Laat de bedrijven zich alstublieft concentreren op het ontwerpen van gebruiksvriendelijke en makkelijk navigerende sites. Als ik dan zelf graag op een soort gepersonliseerde versie van hun site terecht wil komen, kunnen ze die mogelijkheid ook bieden middels inloggen. Want laten we wel wezen, er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het monitoren van IP adressen zal voornamelijk bedoeld zijn om je klantgedrag in de gaten te houden om daar zo veel mogelijk geld aan te verdienen. Op zich geen slechte reden voor commerciele instellingen, maar nu krijg je soms de indruk dat we blij moeten zijn dat bedrijven dit doen omdat het voor ons, de klant, zo handig is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over malafide toepassingen en toepassingen van bijvoorbeeld overheden die er ook op dit moment al alles aan doen hun onderdanen zoveel mogelijk te controleren en weg te houden van de "poel des verderfs", het internet. Misschien dat ik enigszins chargeer in de voorbeelden die ik aanhaal, maar ik denk wel degelijk dat we nog maar eens goed moeten nadenken of we dit soort ontwikkelingen uberhaupt willen.

Jan Clevering

Ik vind het wel leuk hoor, maar als het om "local content" gaat, kan het simpeler… Ik heb met ASP wel eens een applicatie gemaakt die de taal van de browser uitleest en die gebruikt als voorkeursinstelling bij de rest van de site… (steeds country=NL bijvoorbeeld doorgeven) Deze applicatie heb ik niet ver uitontwikkeld, maar je kan dat heel gemakkelijk doen… Hier is natuurlijk het probleem: Welke landsinstelling heeft de browser…

Anders Floor

De taal-instelling van de browser is op zich geen probleem. Die staan verrassend vaak ingesteld op de taal die men ook daadwerkelijk spreekt. Om een idee te geven, de ingestelde talen van de bezoekers van de site van een Nederlandse levensmiddelenproducent die zich richt op Nederland en België: Nederlands: 92% (waarvan 19% Vlaams (be-ne))Frans: 3% (waarvan 2% Waals (be-fr))Engels: 5%(Overige talen zijn te verwaarlozen.) Ik had vooraf verwacht dat veel meer mensen de Engelse taal zouden hebben ingesteld, aangezien veel mensen ook een Engelse versie van Windows en Office e.d. draaien. Wel is het de vraag of de bezoeker er op zit te wachten dat een site voor hem bepaalt wat goed is of niet. Om een voorbeeld te geven: PHP.net – de officiële site van de programmeer/scripttaal PHP – besloot begin dit jaar om de handleiding weer te geven in de voorkeurstaal van de browser van de bezoeker. Iedereen die gewend was de Engelse handleiding te lezen, kreeg opeens de handleiding in zijn eigen taal voor z'n kiezen. Extra service, vond de redactie van de site, maar lang niet elke programmeur was er blij mee. Velen lezen en denken in het Engels, dan wil je niet opeens een Nederlandse handleiding tussendoor krijgen. Wat de Grote IP-atlas betreft, er is een non-profit initiatief genaamd <A HREF=" http://www.ip-to-country.com/">IP to country</A> die beweert tot op 98% nauwkeurig het land bij een bepaald IP-adres te kunnen bepalen. De bijbehorende database met IP-ranges is op deze site gratis te downloaden. Initiatieven als deze tonen maar aan hoe belangrijk het is dat commerciële IP-mappers moeten gaan werken op veel lokaler niveau, willen ze toegevoegde waarde blijven behouden.

Koos Koets

Bedankt voor deze nutteloze kick, je bent ook op de hoogte dat de halve wereld zijn computer op engelse instellingen heeft staan? Daarnaast, had je dan beter een DNS lookup naar de provider kunnen doen en dan via het domeinnaam het land kunnen achterhalen, ook niet waterdicht, maar wel iets beter als die methode.

chefren@e-knip.nl

Lucas schrijft: "Het is toch interessant om te weten of het IP adres gekoppeld is aan een breedbandverbinding, een mobiele telefoon, een interactieve TV, een auto, een koelkast of enig ander apparaat dat in verbinding zal staan met het internet. Content kan daar dan automatisch aan gekoppeld worden, en niet alleen marketing content, zodat de gebruiker beter bedient kan worden." Zozozozozo, en voor wie is dat dan interessant? Als het jouw prive adres betreft gaat een en ander volgens mij alleen jou aan en verder niemand anders. Als je meent dat ik hier geen gelijk in heb dan daag ik je hier en nu uit om al je persoonlijke gegevens die je ooit in goed vertrouwen aan een of andere website hebt gegeven hier op een rijtje te posten. Liefst inclusief eventuele medische gebreken (vergeet niet die keer te melden dat je alleen maar aan het uitzoeken was hoe je kan zien of je sars hebt), mogelijke financieele tekorten, eventuele rechtzaken, ruzies (ook al had jij gelijk) en andere "interessante" informatie, zoals hoevaak je op het woord "aids" hebt gezocht bij Google enz enz enz enz. Zodra dit soort informatie herleidbaar is naar een persoon, en dat is vaak onverwacht met 1 onbenullig grootste/kleinste detail het geval, ben je met een illegaal bestand bezig. Dit soort informatie mag nooit herleidbaar zijn op een persoon zonder dat die persoon daar toestemming voor heeft gegeven. Ofwel gewoon niet starten met zulke verzamelingen, buitengewoon onsmakelijk. [Ik vermoed hier overigens tegen dezelfde mensen tegenover me te hebben die elders opt-out in plaats van confirmed-opt-in acceptabel vinden en het mailsysteem in de vernieling helpen.]

peter

Kijk eens op http://www.ip2nation.com! Kun je gratis simpel bezoekers uit verschillende landen herkennen. Niet exact, maar ivm pricacy overwegingen wellicht meer dan genoeg…

eRIK

gaan we nu allemaal reageren op een bericht uit 2001?????

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond