Deel dit artikel
-

De Mol neemt belang in Spotzer Media

Media-ondernemer John de Mol neemt via zijn investeringsvehikel Cyrte Investments een aanzienlijk belang in het Amsterdamse Spotzer.com. Spotzer beoogt een kleine revolutie te ontketenen in tv-reclameland. Met de nieuwe investering opent Spotzer binnenkort kantoren in Amerika en Engeland.

In iets meer dan een maand tijd wist Spotzer Media Group twee Nederlandse investeerders aan zich te binden. In februari nam mediabedrijf DutchView een financieel belang in Spotzer en gisteren werd bekend De Mols Cyrte Investments een aandeel neemt.

Hoeveel de bedrijven investeren en hoeveel procent van de aandelen de bedrijven hebben, is niet bekend. "Dat houden we voor ons uit concurrentieoverwegingen", aldus eigenaar Andrew Klein tegenover Emerce.

"Maar van Cyrte kan ik zeggen dat ze een aanzienlijk belang hebben en nu de grootste externe aandeelhouder in het bedrijf zijn", aldus de voormalig Wall Street-advocaat. De meerderheid van de Spotzer-aandelen is nog in handen van medewerkers en particuliere investeerders.

Klein sprak afgelopen maanden met verscheidene durfkapitalisten voor nieuw groeigeld. Cyrtes achtergrond in de mediasector en creatieve branche woog mee in de afwegingen.

De Amerikaan denkt vooralsnog geen nieuw extern kapitaal nodig te hebben om zijn diensten uit te breiden. Spotzer staat op het punt zijn dienst officieel te lanceren. Nederland is volgens Klein het eerste land waar de videodiensten van start gaan. Kort daarop volgen delanceringen op de Amerikaanse markt, binnen 2 maanden, en de Engelse markt. "Daarna volgen anderen landen."

Spotzer is een bedrijf dat inspeelt op het verdwijnen aan schaarste in de digitale media, de opkomst van breedband internet en de daarmee beschikbaar komende reclameruimte. Adverteerders kunnen via de site beeldreclames samenstellen en lokaal, regionaal of landelijk uitzenden via digitale media naar keuze.

Voor veel bedrijven, zeker kleinere ondernemers, is het te duur om op het web, televisie en narrowcastingkanalen aparte videoreclames te laten maken. Daarom ontwikkelt Spotzer honderden standaard reclamevideo's. De adverteerder kan deze video's vervolgens met beeld en tekst personaliseren . Deze werkwijze moet de kosten voor tv- en internetreclame verlagen van meerdere tienduizenden euro's tot enkele honderden tot duizenden euro's.

Piet-Hein Kerkhof, hoofd marketing, zegt: "We spreken met tientallen belangstellenden klanten iedere week. Binnenkort beginnen de eerste pilots. Op basis daarvan kunnen we vervolgens uitspraken doen over het effect ervan." Andrew Klein, die Spotzer samen met Thed Lenssen opzette, omschrijft de eerste ervaringen als positief.

Het commercialbedrijf werkt met verscheidene mediapartners. Librium is bekend van zijn narrowcasting projecten bij McDonalds en in winkelcentra. MediaChoice levert de lokaal georiënteerde advertentieruimte op bijvoorbeeld CNN. Voor webadvertenties werkt het bedrijf met Yahoo en Google

Deel dit bericht

2 Reacties

Kees

Goed idee!! De concurentie in Amerika zal waarschijnlijk komen vanwww.spotrunner.com Die hebben een funding van USD 60Mln. Succes ermee!!

Homptie

Hype. Denk je nou echt dat je als serieus bedrijf met tweedehands videospots wil werken?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond