Deel dit artikel
-

De online wereld in 2006. Een vooruitblik.

Podcasting gaat niet grootschalig doorbreken, vodcasting wel. We zullen in Nederland voor het eerst professionele corporate blogs zien. Google Base blijft een Amerikaanse aangelegenheid en zal geen bedreiging vormen voor Marktplaats.nl en Speurders.nl. Yahoo! gaat de Nederlandse markt écht opzoeken.

Dit zijn enkele voorspellingen van Frank Janssen, Erwin Boogert en Michiel Frackers, partnerwebloggers van Emerce. Hieronder hun verwachtingen voor 2006.

“Elke gek kan video’s maken met een mobieltje”
Michiel Frackers, oprichter van Planet Internet en tegenwoordig actief als weblog-uitgever.

Michiel Frackers:
“Bijna iedereen met een website wil nu ook een weblog. Consumenten lopen nog steeds voorop, maar ook bedrijven krijgen steeds meer interesse. Podcasting gaat niet grootschalig doorbreken, maar het zelf maken van video’s, vodcasting, wel. Elke gek kan video’s maken en ze op internet zetten. Naast deze grote groep van ‘amateurs’ heb je ook meer serieuze vodcasters die met echte videocamera’s werken. De meeste foto’s die je op Flickr ziet zijn gemaakte met goede digitale camera’s, niet met mobieltjes. Wat je ook zult ziet is dat adverteerders meer interesse krijgen in video’s. De laatste drie maanden zag je bijvoorbeeld al op sites van De Telegraaf en De Volkskrant dat nieuwsvideo’s werden voorafgegaan aan commercials.”

“Eind 2006 geven adverteerders meer uit aan internetmarketing dan aan radiocommercials. De verwachting is dat aan het eind van volgend jaar acht procent van de marketinguitgaven wordt besteed aan internet. Wat steeds groter gaat worden zijn de zogenaamde ‘geïntegreerde concepten.’ Dan moet je denken aan bedrijven die met hun commerciële uitingen volledig opgaan in een internetomgeving. Je kunt dat vergelijken met sponsoring van een televisieprogramma waarbij een hoofdrolspeler een bepaald merk cola drinkt. In de online wereld zou je zulke concepten bijvoorbeeld kunnen toepassen in het Habbo Hotel. Dat levert meer resultaat op dan het zelf opzetten van een Habbo-achtige omgeving, iets dat mediabureau’s veel te vaak adviseren. Ook Eccky, het virtuele kindje van MSN, is een goed voorbeeld van een geïntegreerd concept, hoewel ik bang ben dat dat idee niet echt gaat doorbreken. Ik denk dat er een tweede partij komt die het Eccky-idee in een net iets simpeler vorm gaat gieten waarmee wel succes wordt bereikt.”

“Ik vind het nog onduidelijk wat er gaat gebeuren met RSS-feeds. Ik weet nog niet of de toepassing interessant is voor adverteerders. Nee, ik ben nog geen superfan. Iets waar je bijna niemand over hoort zijn weblogs met e-mailbrieven. Dat is wél een interessante manier van adverteren. En het rare is: bijna geen enkel weblog heeft een e-mail nieuwsbrief. Je zult zien dat professionals e-mail gaan integreren in hun weblogs.”


“Een mooi jaar voor samenwerking tussen Yahoo en Ilse Media “
Frank Janssen, trendwatcher, consultant en publicist. En weblogger.


Frank Janssen:
“MSN en Google zullen oprukken als de favoriete startpagina van gebruikers. Internetproviders en Startpagina.nl zullen dit echt gaan voelen. Ik verwacht dat Yahoo! de Nederlandse markt echt gaat opzoeken; misschien een mooi moment voor een partnership met Ilse Media (Startpagina, Nu.nl en Web-log.nl).

Het gebruik en aanbod van RSS groeit, hoewel Nederland nog wat achterblijft bij de VS. Microsoft spreekt tegenwoordig van Webfeeds in plaats van RSS. Ik verwacht dat naast webfeeds toch ook het begrip RSS steeds bekender wordt, net als eerder gebeurde met cryptische termen als DVD en ADSL.”

“In 2006 zal het aantal MBA’s (mobile digital assistants, pocket pc phone’s) explosief stijgen. In de slipstream hiervan zal het aantal mobiele versies van websites ook groeien. Voor sommige bedrijven zou zo’n mobiele versie wel eens een (tijdelijk) unique selling point kunnen zijn.

Daarnaast wordt 2006 ook het jaar van de eerste professionele corporate blogs in Nederland. Weblogs vormen daarmee de voorhoede van een hele nieuwe generatie instrumenten en tools waarmee sterke merken het 'gesprek' met de individuele klant zullen aangaan. Tegelijkertijd zullen consumenten meer dan ooit juist plekken als communities, games, productvergelijkingssites en vraag & aanbodsites opzoeken en daar in gesprek zijn over (of handelen in) de producten en diensten van diezelfde brands. “

“Waarom zouden grote internetcriminelen Nederland mijden?”
Erwin Boogert, internetjournalist en bekend als De Koopman, zijn weblogpseudoniem.

Erwin Boogert:
“In 2006 zullen, op eBay na, buitenlandse partijen nauwelijks een rol spelen op de markt van Nederlandse online handelsplaatsen. Google Base biedt aantrekkelijke functies, maar is vooralsnog een puur Amerikaanse aangelegenheid. Ik denk dat Marktplaats.nl en Speurders.nl een leidende positie houden. Het zou me trouwens niet verbazen als die partijen meer buiten hun sites gaan werken, bijvoorbeeld met televisie, print en mobiel.”
De Telegraaf zal op een gegeven moment willen dat Speurders.nl geld gaat opleveren. Ik verwacht dat ze dan ook met betaalde diensten zullen komen dit jaar. Als je kijkt naar concurrent Marktplaats.nl dan zie dat al bijna de helft van de rubrieken niet volledig gratis meer is.”

“Het zou me niet verbazen als er in 2006 één of meerdere netwerken van professionele internetoplichters worden opgepakt in Nederland. Groot gevaar komt daarbij van goed georganiseerde groepen die met stromannen over de landsgrenzen heen werken. In het buitenland zijn verschillende gevallen bekend van grootschalige oplichting en identiteitsdiefstal. Dat laatste komt in Nederland vooralsnog nauwelijks voor, maar waarom zouden de criminelen Nederland mijden? Internetcriminaliteit is lucratiever en eenvoudiger dan harddrugshandel of mensensmokkel.”

 

 

 


 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond