Deel dit artikel
-

De SEM-branche in 2006 (3): Traffic4u

Bedrijven geven steeds meer geld uit aan zoekmachine marketing. Een bedrag van 20.000 euro per maand dat een bedrijf uitgeeft aan AdWords campagnes, komt regelmatig voor, aldus Gert-Jan Munneke, directeur van zoekmachine marketing bureau (SEM) Traffic4u.

Gert-Jan Munneke richtte in 1998, als eerstejaars student Bedrijfskunde in Groningen, zijn eerste internetbedrijf op, dat de voorloper was van Traffic4u . Traffic4u heeft ondertussen 40 medewerkers en werkt voor klanten als Philips, L'Oréal, D-Reizen, Speurders, Mercedes en ING. Het hoofdkantoor zit in Groningen; daarnaast heeft het bedrijf een kleine vestiging in Amsterdam. Emerce sprak met directeur Gert-Jan Munneke en Sander Prinsen, Marketing & Sales Manager over onder meer de ontwikkelingen in de branche, de gevolgen van de negatieve publiciteit over de branche van vorig jaar en de positie van mediabureaus.

Wat is de belangrijkste recente ontwikkeling op het gebied van zoekmachine marketing?
Prinsen: ““Je ziet de laatste tijd dat het belang van zoekmachine marketing toeneemt en hierdoor de budgetten die bedrijven besteden steeds groter worden.Waar vroeger bedrijven bij wijze van spreke 20.000 euro per jaar uitgaven aan een AdWords campagne, is dat nu regelmatig 20.000 euro per maand.”

Munneke: “Die budgetten variëren heel erg per bedrijf en branche. Dat bedrag van 20.000 euro komt redelijk overeen met de bedragen die omgaan in de reisbranche, bijvoorbeeld bij een bedrijf dat online vliegtickets verkoopt. Een andere branche die veel besteedt aan zoekmachine marketing is de financiële sector.”

Werken bedrijven nog veel met vaste budgetten, of zijn andere afrekenmethoden ook in opkomst?
Prinsen: “We zien steeds meer dat bedrijven gaan sturen op basis van Return on Investment (ROI). Dat betekent dat we afspraken maken over het bedrag dat een verkoop of lead een bedrijf mag kosten. Dan spreek je bijvoorbeeld af dat per lead of sale er 30 euro (een willekeurig bedrag, red.) mag worden besteed aan de inkoop van keywords in AdWords en andere vormen van zoekmachine marketing.”

Hoe zit het met de inkoopprijzen van keywords in AdWords, stijgen die nog flink?
Prinsen: “Je ziet dat die prijzen nog steeds stijgen, maar wel minder hard dan een tijdje terug. In de sectoren Finance en Travel zijn de prijzen nu redelijk stabiel. De prijzen zijn soms ook afhankelijk van de seizoenen. Je ziet dat de prijzen van zoektermen die gekoppeld zijn aan een productcategorie als relatiegeschenken, flink oplopen rond de feestdagen.”

Vorig jaar kwamen de zoekmachine marketing bureaus negatief in het nieuws omdat een aantal Nederlandse partijen niet toegestane technieken gebruikten om hoog te eindigen in de zoekresultaten van Google. Wat merkten jullie vorig jaar van de negatieve publiciteit?
Munneke: “Zelf hebben we geen problemen gehad; wij hebben drie jaar geleden al het besluit genomen om niet meer met niet-toegestane technieken als javascript-cloaking te werken. Maar voor de branche in het geheel was deze publiciteit slecht. Voor ons was het tegelijk ook weer positief, omdat het voor opdrachtgevers een aanleiding was om juist voor Trafic4u te kiezen.”

Munneke: “We zijn met meerdere partijen bezig om de branche naar een hoger niveau te tillen. Zo vindt er regelmatig overleg plaats met branchegenoten. Elke keer komen er nieuwe technieken, ook methoden die nog niet zijn opgenomen in de richtlijnen van Google over wat wel en niet is toegestaan. We kijken dan met elkaar hoe we met die technieken omgaan. Dan heb je het eigenlijk over ethiek.”

Werken jullie veel samen met mediabureaus? En verwacht je dat de bureaus jullie werkzaamheden steeds meer zelf gaan doen?
Munneke: “Een klein percentage van onze omzet halen we binnen via mediabureaus. En als we werken via een mediabureau, dan hebben we ook altijd rechtstreeks contact met de klant.”
Prinsen: “De verwachting is dat bureaus wel meer zelf gaan doen. En dan met name op het gebied van AdWords campagnes. De kennis die we hebben op dit gebied delen we nu al met bureaus; zo geven we trainingen en workshops, ook aan mediabureaus. We zijn niet bang voor deze ontwikkeling, omdat we door onze ervaring een grote voorsprong hebben op nieuwe partijen.”

.

Deel dit bericht

9 Reacties

Sander van Heemt

Geen Javascript cloaking? Werkt Trafficu4 niet met javascript cloaking? Grappig, kijk eens op http://www.eurocommerce.nl, done by Traffic4u. Maakt wel degelijk gebruik van Javascript cloaking.

David Janssen

Gert-Jan Munneke geeft in dit artikel aan dat web sites steeds meer uitgeven aan "Sponsored Search", zoals AdWords bij Google. Er wordt echter niet veel gezegd over de pogingen die web sites doen om hoger te komen in de gewone, organische zoekresultaten. Je zou mogen verwachten dat naarmate AdWords voor een bepaald zoekwoord duurder wordt, web sites ook meer geld over hebben voor een plaats bovenin de organische resultaten. Immers, een plek op nummer 1 van de gewone zoekresultaten is minstens zo veel waard als een plek bovenaan bij AdWords. In hoeverre kan Traffic4U klanten daarmee helpen? Natuurlijk kan een web site geoptimaliseerd worden, maar hierbij beperkt Traffic4u zich altijd tot zogeheten on-site factoren. Ik vraag mij af in hoeverre Traffic4U ook adviseert bij het verbeteren van off-site factoren, en linkpopulariteit in het bijzonder. In hoeverre zou een affiliate-programma websites hierbij kunnen helpen?

Jeroen Maaijen

@ David Janssen Volgensmij kan een affiliate-programma daar niet echt aan bijdragen, omdat deze gebruik maken van redirects en dus niet direct verwijzen naar een webpagina. Dit kan dus ook geen positieve gevolgen hebben voor de linkpopulariteit van een site.

Een klant

Ik ben klant van Traffic4U voor zowel adwords als het verbeteren van de organische zoekresultaten. Ik kan melden dat Traffic4U mij regelmatig achter de broek zit om zaken aan de website aan te passen om zo die resultaten te verbeteren. Vanwege tijdgebrek (andere prio's) maak ik soms andere keuzes en dan wordt ik gemaild van uit T4U met de vraag wanneer ik nou eindelijk die aanpassingen eens ga doen. Verder hebben ze al een aantal malen mij een aantal goede suggesties staan. Kortom, ik ben een tevreden klant. Ik heb geen belang in T4U (u zult mij moeten geloven op mijn blauwe ogen), maar ik vind dat bedrijven op dit forum soms wat makkelijk afgekamd worden, zonder enige nuance.

Nu Dus Ook Anoniem

@Een Klant: Durf je er ook publiekelijk voor uit te komen dat je klant bent bij T4U?

Een andere klant van T4U

Ik ben ook een klant van T4U en heb heel andere ervaringen. Je moet hun juist achter de broek aan zitten om eindelijk een keer hun werk te gaan doen. En ondanks dat sturen zij toch erg dikke facturen. Het komt er op neer dat wij zelf voornamelijk dat doen waar zij het geld voor vangen.

Olivier

Als je gewoon een site netjes bouwt en je schaft een boekje aan over searchengine marketing voor de fine tuning dan zal Google je heus goed behandelen. Die bureaus zijn allemaal van de truckendoos en dus zijn de resultaten tijdelijk.

Een Klant

@Nu dus ook anoniemJa, ik zou er best publiekelijk voor uit durven komen dat ik een klant ben, alleen zijn mijn bijdragen hier als prive persoon en praat ik niet namens mijn baas. Maar als je me niet gelooft is dat ook goed.  Zoals gezegd wil ik alleen maar mijn ervaringen delen en zo een serieuze bijdrage leveren aan het forum. Als je me niet gelooft omdat ik die anoniem heb gedeeld…ook goed. Mag je helemaal zelf weten. Zoals gezegd, ik heb geen belang in T4U.

Olivier

@Een Klant: Vermeld dan tenminste waar je werkt, dan kan jij gewoon anoniem blijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond