Deel dit artikel
-

De week in narrowcasting: ‘geen winkel zonder scherm’

Winkelend publiek staat positief tegenover commercials die getoond worden op schermen. Althans, dat beweert mediaonderzoeksbureau Arbitron, dat hier onderzoek naar gedaan heeft. Het bureau drukt zich uit in marketingjargon: “Publiek in winkels is extreem ontvankelijk voor narrowcasting.”

Ontwikkelaars van ‘narrowcastingdiensten’ moeten intuïtief al langer hebben geweten 'over deze ontvankelijkheid', want vorige week verscheen ‘het ene na het andere’ nieuwtje over supermarkten en winkelcentra die op innovatieve wijze commercials in hun winkels gaan presenteren.

‘Publiek ontvankelijk voor narrowcasting’
Mediaonderzoeksbureau Arbitron beweert in haar rapport over de houding van consumenten tegenover narrowcasting in winkels dat het publiek ‘extreem ontvankelijk’ is. Het rapport meldt onder meer dat bijna één op de drie van de ondervraagden zegt door ‘in-store displays’ een niet-geplande aankoop te hebben gedaan.

Radiozender bepaalt boodschap op digitaal bord
Het Amerikaanse bedrijf Smart Signs ontwikkelt digitale borden die bij winkelcentra commercials presenteren aan de hand van de radiozender waar mensen naar luisteren op het moment dat ze hun auto parkeren.

Tesco TV in Praag
CZ Visual Impact, dat een ‘narrowcasting netwerk’in driehonderd apotheken in Tsjechoslowakije beheert, voert de komende zes maanden een pilot uit in een Tesco-supermarkt in Praag. Nestlé en Unilever sponsoren het project. Zes LCD-schermen met de titel YourTV schotelen nietsvermoedende consumenten aanbiedingen voor.

India ontdekt narrowcasting
Als over zeventig procent van alle aankopen pas in de winkel zelf wordt besloten (POPAI onderzoek, 2005), dan loont het de moeite om op die plek zelf te adverteren, zo ontdekken steeds meer winkeliers. Ook Indiase winkeliers, blijkt uit een artikel in The Economic Times.

Gesmeerde televisie
Oliebedrijf Lukoil is begonnen met de installatie van een digital signage systeem (Wat is digital signage? Zie dit artikel op Wikipedia ) in de hal van het hoofdkwartier in Belgrado. Tussen half negen ‘s ochtends en zes uur ‘s middags wordt het eigen tv-programma Lukoil Time uitgezonden, maar de programmering wordt op korte termijn uitgebreid naar tekstnieuws en videoclips over nieuwe projecten van het oliebedrijf.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond