Deel grootste webwinkels telefonisch onvindbaar

Een klein deel van Nederlands grootse webwinkels heeft geen telefoonnummer voor klanten op zijn site staan. Dat is sinds 2022 wel verplicht.
Twaalf bedrijven uit de Twinkle 100-lijst vermeldden tot eind vorige week niet hun telefoonnummer op de site, concludeert de NOS na een inventarisatie.
Inmiddels is Greetz bezig dit te corrigeren en publiceerde Flink reeds een nummer op zijn site.
Webwinkels zitten er niet per se om te springen om telefonisch bereikbaar te zijn. Het inrichten en onderhouden van een servicecentrale brengt immers kosten met zich mee. Daarom stelt belangenorganisatie Thuiswinkel.org in een reactie ook, dat niet telefonische bereikbaarheid leidend moet zijn, maar snel reageren op een klantvraag. Het is dan secundair of die vraag binnenkomt per telefoon, chat, WhatsApp, e-mail of een webformulier.
Thuiswinkel.org onderstreept naar zijn achterban de wettelijke plicht een telefoonnummer te vermelden. “Consumenten moeten snel in contact kunnen treden met webwinkels als ze vragen of klachten hebben. Webshops zijn dus nu verplicht om een werkend telefoonnummer en e-mailadres op de website te vermelden. Als je daarnaast ook andere vormen van communicatie aanbiedt, kun je dat ook vermelden.”
“Het moet dan gaan om communicatiemiddelen waarmee de consument schriftelijk met de verkoper kan corresponderen. De consument moet deze correspondentie, waaronder de datum en het tijdstip, kunnen opslaan op een duurzame gegevensdrager. Let erop dat deze communicatiemiddelen gemakkelijk op de website te vinden zijn, zonder dat het de consument moeilijk wordt gemaakt om het telefoonnummer of het e-mailadres te vinden.”
Foto: Garry Knight (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond