Deel dit artikel
-

Deeleconomie vooral populair bij jong volwassenen

Samenwerken en delen met buurtbewoners via een digitaal platform is vooral populair bij Nederlanders onder de dertig jaar. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard in opdracht van technologiebedrijf TJIP.

63,4 procent is geïnteresseerd om bijvoorbeeld gereedschap te delen of pakketjes voor elkaar aan te nemen. En ook wanneer het om inkopen gaat, lijken zij graag de krachten te bundelen. 61,2 procent is geïnteresseerd in collectiviteitsprogramma’s voor het afnemen van diensten of producten met korting of voordeel.

Respondenten van alle leeftijden zijn over het algemeen gematigd positief over de mogelijkheden van een deelplatform voor contact met de buurt. Gemiddeld bleek 44,9 procent geïnteresseerd in een collectief platform.

Ouderen hebben aanzienlijk minder behoefte aan dergelijke vormen van samenwerking in de buurt.

Zo’n 41 procent is geïnteresseerd in deelname aan een collectiviteitsprogramma, waarbij kortingen worden afgedwongen. Bij huurders van onder de dertig is dit percentage wederom een stuk hoger dan gemiddeld, namelijk 61,2 procent. Diensten die goed scoren zijn onder andere het inschakelen van een klusjesman (19,0 procent), het afnemen van gas en/ of elektra (18,7 procent) en het afnemen van telecomdiensten (14,3 procent).

De generatie Z is geen individualist, maar ‘een gemeenschapsdier die technologie gebruikt om in contact te zijn met zijn of haar omgeving’, zo verklaart TJIP de cijfers.

Het bedrijf deed het onderzoek onder duizend Nederlandse huurders. Deelplatformen als Peerby en Airbnb maken nieuwe woonconcepten mogelijk, zoals flexwonen, co-living en het gezamenlijk beheren van spullen en apparaten. Aan de hand van het onderzoek wilde TJIP weten in hoeverre Nederlandse huurders open staan voor het gebruik van platformtechnologie in relatie tot hun woonwensen.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond