Deel dit artikel
-

Delivery Hero overweegt investering Gorillas

Op thuismarkt Duitsland speelt Delivery Hero als maaltijdbezorger geen rol van betekenis. Maar een investering in boodschappenapp Gorillas kan de multinational er weer op de kaart zetten, want volgens de geruchten is daar sprake van. Het eigen Dmart-label zou er een impuls door kunnen krijgen.

Het financieel-economische Manager Magazin meldde eind vorige week dat Gorillas mogelijk dan toch die zo gezochte investering kan opstrijken. Doordash wilde uiteindelijk niet en Softbank kwam niet verder dan verkennende gesprekken.

Delivery Hero uit Berlijn speelt onder de Europese maaltijdbezorgers eigenlijk geen rol meer. Uitzondering: zuid-oost Europa. Daar is het als Foodpanda actief. Alhoewel, afgelopen voorjaar werd het plan bekendgemaakt om ook in Duitsland een bezorgdienst op te starten. De terugkeer naar de thuismarkt vond echter wel plaats onder de naam Foodpanda. Delivery Hero bezorgt in Berlijn niet meer.

Een investering in Gorillas zou de maaltijdbezorger aan de deuren van Duitse consumenten kunnen brengen. En niet enkel in de hoofdstad, maar ook in twintig andere steden. Bovendien zou het met die participatie indirect ook actief zijn in Nederland, België, Engeland, Denemarken, Frankrijk, Italië en Spanje.

Delivery Hero wil 200 miljoen euro investeren en later nog eens zo’n bedrag. Dat is makkelijk te financieren, want de Duitsers hebben 1,6 miljard euro in kas.

Eind vorige week maakte het nog de cijfers over de eerste helft van het jaar bekend (PDF). De omzet is ruim verdubbeld tot 2,5 miljard euro. Het nettoverlies verdubbelde tot 918 miljoen euro.

De onderneming is actief in vijftig landen werelwijd. Het aandeel is sinds de uitbraak van het coronavirus in waarde verdubbeld.

Verdeling van grootste markten (PDF):

Een investering in Gorillas past bij de weg die Delivery Hero toch al ingesloeg: die van logistiek dienstverlener in de laatste kilometer. Daartoe lanceerde het zelf ook een concept om dagelijkse boodschappen tot aan de voordeur te brengen. Dat heet Dmart. Daarvan zijn er ondertussen 603 in 35 landen. Elk lokaal magazijn heeft rond de drieduizend verschillende producten op voorraad, klaar om binnen twintig minuten tot aan de voordeur te brengen.

Het onderliggende financiële model van Dmart:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond