Deloitte: 2014 jaar van wearables en digitaal onderwijs
In 2014 neemt de opkomst van wearables toe en worden zij steeds vaker ingezet voor medische doeleinden. Online opleidingen en cursussen zijn daarnaast een snel groeiende trend in onderwijslandschap, maar zullen op korte termijn geen bedreiging vormen voor de traditionele onderwijsvormen. Dat stelt Deloitte uit de TMT Predictions 2014. Met dit jaarlijks initiatief geeft Deloitte haar toekomstvisie op ontwikkelingen en trends binnen de wereldwijde Technologie-, Media- en Telecombranche (TMT).
Deloitte verwacht dat de grote belangstelling van consumenten voor wearables zorgt voor een omzet van drie miljard dollar in 2014. Vooral de inkomsten uit de verkoop van slimme brillen dragen voor een groot deel bij aan deze omzet.
Hoewel de markt van wearables nog in de kinderschoenen staat, zijn er al veel concrete voorbeelden waaruit Deloitte meent te kunnen opmaken dat dit een groeimarkt is. Er zijn al wearables die bij het sporten gebruikt worden, zoals een hartslagmeter, GPS-bepaling of een stappenteller, straks komen er draagbare apparaten voor medische toepassingen, zoals het meten van bloedsuiker of bloeddruk.
Deloitte voorspelt verder dat er in 2014 honderd miljoen zogenoemde eVisits plaatsvinden wereldwijd, virtuele huisartsbezoeken op speciaal beveiligde portals via vertrouwelijke netwerken. Door veranderingen in technologie en telecominfrastructuur en de stijgende zorgkosten, neemt het aantal eVisits vanaf 2014 verder toe. In de toekomst zou een koppeling tussen de door wearables verzamelde gegevens en eVisits goed mogelijk moeten zijn. De data die wordt verzameld kan rechtstreeks in de cloud worden opgeslagen. Artsen krijgen op deze manier veel uitgebreidere data van hun patiënten.
Een andere voorspelling van Deloitte is dat de mogelijkheid om online cursussen en opleidingen (Massive Open Online Courses, MOOCs) te volgen op korte termijn geen bedreiging zullen vormen voor het traditionele onderwijs, maar wel een steeds grotere rol gaan spelen. Zo verwacht Deloitte dat in 2020 tien procent van het aantal cursussen online wordt gevolgd. Deloitte verwacht dat MOOCs vooral interessant zijn voor oudere leerlingen.
In totaal heeft Deloitte veertien trends benoemd voor 2014. Andere voorspellingen betreffen de verdubbeling van betaaltelevisie, de waardestijging van rechten voor het uitzenden van sportwedstrijden en de snelste groei in smartphonepenetratie onder 55-plussers.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond